VII U 1350/20 - zarządzenie, wyrok, uzasadnienie Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie z 2021-03-19

Sygn. akt VII U 1350/20

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 19 marca 2021 r.

Sąd Okręgowy Warszawa - Praga w Warszawie VII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych

w składzie:

Przewodniczący SSO Renata Gąsior

po rozpoznaniu posiedzeniu niejawnym w dniu 19 marca 2021 r. w Warszawie

sprawy A. M.

przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych (...) Oddział w W.

o rentę z tytułu niezdolności do pracy

na skutek odwołania A. M.

od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (...) Oddział w W. z dnia z dnia 13 sierpnia 2020 r. znak: (...)

oddala odwołanie.

SSO Renata Gąsior

UZASADNIENIE

A. M. w dniu 28 września 2020 r. złożył odwołanie od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (...) Oddział w W. z dnia 13 sierpnia 2020 r., znak: (...) wnosząc o jej uchylenie w całości i zmianę poprzez przyznanie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy. Odwołujący zarzucił, że zaskarżona decyzja jest nieważna jako wydana z rażącym naruszeniem prawa. Ubezpieczony wskazał, że organ rentowy wydał rozstrzygnięcie z naruszeniem 11-dniowego terminu ustawowego wynikającego z art. 35 § 3 k.p.a. W jego ocenie przeprowadzone postępowanie wyjaśniające przed organem rentowym nie było skomplikowane, gdyż lekarz orzecznik jednoznacznie orzekł o jego częściowej niezdolności do pracy ( odwołanie z dnia 28 września 2020 r., k. 3 a. s.).

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (...) Oddział w W. w odpowiedzi na odwołanie wniósł o oddalenie odwołania na podstawie art. 477 14 § 1 k.p.c. Organ rentowy wskazał, że ubezpieczony udokumentował jedynie 3 lata i 19 dni okresów składkowych i nieskładkowych w dziesięcioleciu przed dniem powstania częściowej niezdolności do pracy oraz rok, 10 miesięcy i 27 dni okresów składkowych i nieskładkowych w dziesięcioleciu przed złożeniem wniosku o świadczenie. Zdaniem ZUS odwołujący nie spełnia przesłanek wynikających z art. 57 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 58 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ale i również art. 58 ust. 4 w/w ustawy, ponieważ udowodnił jedynie 18 lat, 4 miesiące i 13 dni okresów składkowych oraz nie jest całkowicie niezdolny do pracy. Ponadto w jego ocenie nie spełniono warunku określonego w art. 58 ust. 3 ustawy, gdyż ubezpieczony nie został zgłoszony do ubezpieczenia przed ukończeniem 18-tego roku życia albo do dnia powstania niezdolności do pracy nie wykazał okresów składkowych i nieskładkowych bez przerw poniżej 6 miesięcy. Jednocześnie organ rentowy stwierdził, że przekroczenie terminu do wydania decyzji nie jest rażącym naruszeniem prawa, które zachodzi, gdy treść rozstrzygnięcia pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią prawa oraz, jeżeli charakter tego naruszenia nie daje możliwości zaakceptowania rozstrzygnięcia jako aktu wydanego przez organ praworządnego państwa ( odpowiedź na odwołanie z dnia 9 października 2020 r., k. 5 a. s.).

Odwołujący wskazał ponadto, że osobie sporządzającej i podpisującej pismo procesowe z dnia 7 października 2020 r. zostało udzielone pełnomocnictwo przez osobę nieupoważnioną. W jego ocenie jedynym organem uprawnionym do reprezentowania ZUS na zewnątrz jest Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zaś w aktach brak jest dowodu potwierdzającego delegację uprawnień w tym zakresie na dyrektora Oddziału ( pismo procesowe z dnia 10 grudnia 2020 r., k. 11 a. s.).

Sąd ustalił następujący stan faktyczny:

A. M. w dniu 20 maja 2020 r. złożył wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (...) Oddział w W. o przyznanie renty z tytułu niezdolności do pracy ( wniosek z dnia 20 maja 2020 r., a. r.).

W toku rozpoznawania wniosku lekarz orzecznik ZUS orzeczeniem z dnia
2 lipca 2020 r. uznał odwołującego za częściowo niezdolnego do pracy na okres od 21 listopada 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. Na tej podstawie organ rentowy zaskarżoną decyzją z dnia 13 sierpnia 2020 r., znak: (...) odmówił ubezpieczonemu prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy. ZUS uznał, że odwołujący nie udokumentował wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego wymienionego w art. 57 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W jego ocenie ubezpieczonemu należało uwzględnić jedynie 3 lata i 19 dni okresów składkowych i nieskładkowych w dziesięcioleciu przed dniem powstania częściowej niezdolności do pracy oraz rok, 10 miesięcy i 27 dni okresów składkowych i nieskładkowych w dziesięcioleciu przed złożeniem wniosku o świadczenie, zamiast wymaganych w obu przypadkach 5-letniego okresu zatrudnienia ( orzeczenie lekarza orzecznika ZUS z dnia 2 lipca
2020 r. i decyzja z dnia 13 sierpnia 2020 r., a. r.
).

Odpowiedź na odwołanie została podpisana przez pracownika organu rentowego Głównego Specjalistę P. S., który został upoważniony przez Dyrektora ZUS do samodzielnego reprezentowania ZUS w postępowaniu przed sądami powszechnymi we wszystkich sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych ( pełnomocnictwo z dnia 21 września 2020 r. Nr (...), k. 6 a.s.).

Prezes ZUS G. U. na mocy pełnomocnictwa z dnia 2 grudnia
2019 r. upoważniła B. W. – Dyrektora ZUS m.in. do reprezentowania organu rentowego w postępowaniu przed sądami powszechnymi z prawem udzielania dalszych pełnomocnictw pracownikom Zakładu ( pełnomocnictwo z dnia 2 grudnia 2019 r. Nr (...), k. 17 a.s.).

Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego w aktach sprawy, w tym w aktach rentowych. Sąd oparł swoje rozstrzygnięcie na dokumentach zebranych w toku postępowania, gdyż były one w całości wiarygodne. Tak zgromadzony materiał dowodowy stanowił podstawę do wydania rozstrzygnięcia.

Sąd zważył, co następuje:

Odwołanie A. M. od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (...) Oddział w W. z dnia 13 sierpnia 2020 r., znak: (...), jako niezasadne, podlegało oddaleniu.

W myśl art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ( Dz. U. z 2020 r., poz. 53 z późn.. zm.) zwanej dalej ,,ustawą’’, renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu, który spełnił łącznie następujące warunki:

1.  jest niezdolny do pracy;

1.  ma wymagany okres składkowy i nieskładkowy;

2.  niezdolność do pracy powstała w okresach składkowych wymienionych
w ustawie, albo nie później niż w ciągu 18 miesięcy od ustania tych okresów.

Zgodnie z art. 58 ust. 1 pkt 5 ustawy, warunek posiadania wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego, w myśl art. 57 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się za spełniony, gdy ubezpieczony osiągnął okres składkowy i nieskładkowy wynoszący łącznie co najmniej 5 lat - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 30 lat.

W niniejszej sprawie organ rentowy podnosił w pierwszej kolejności, że ubezpieczony nie spełnił przesłanki wynikającej z art. 58 ust. 1 pkt 2 ustawy,
a mianowicie nie udowodnił okresów składkowych i nieskładkowych wynoszących łącznie co najmniej 5 lat w ostatnim dziesięcioleciu przed dniem: złożenia wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy lub powstania częściowej i całkowitej niezdolności do pracy. W toku postępowania wyjaśniającego lekarz orzecznik ZUS w orzeczeniu z dnia 2 lipca 2020 r. uznał, że odwołujący jest częściowo niezdolny do pracy w okresie od 21 listopada 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. Wymaga podkreślenia, że ubezpieczony w trakcie procesu nie kwestionował zarówno ustaleń poczynionych przez lekarza orzecznika ZUS w kwestii jego niezdolności do pracy, jak i uwzględnionych przez organ rentowy okresów składkowych i nieskładkowych.

Z uwagi na zaistniały przedmiot sporu należało jedynie rozważyć, czy zaskarżona decyzja została wydana przez organ rentowy z naruszeniem prawa, czego domagał się ubezpieczony. Na podstawie art. 35 § 1 k.p.a. organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. W myśl § 2 tego przepisu niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ. Zgodnie zaś z art. 35 § 3 k.p.a. załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, a w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.

Pojęcie "rażące naruszenie prawa" jest rozmaicie rozumiane w orzecznictwie i piśmiennictwie. W orzecznictwie Sądu Najwyższego w sprawach z zakresu ubezpieczenia społecznego utrwalił się pogląd, że decyzja administracyjna może zostać uznana za wydaną "z rażącym naruszeniem prawa", o którym mowa w art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., tylko wówczas, gdy w odniesieniu do niej spełnią się kumulatywnie następujące przesłanki, tj.: oczywistość naruszenia prawa polegająca na widocznej prima facie, tzn. rzucającej się w oczy, sprzeczności pomiędzy treścią rozstrzygnięcia, a przepisem prawa stanowiącym jego podstawę prawną; przepis, który został naruszony, nie wymaga przy jego stosowaniu wykładni prawa; skutki wywołane decyzja są nie do pogodzenia z wymaganiami praworządności, które należy chronić nawet kosztem obalenia tej decyzji ( wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2015 r., sygn. akt III UK 104/14).

Konstrukcja rażącego naruszenia prawa jest stosowana wyjątkowo przez sądy pracy i ubezpieczeń społecznych, ponieważ zasadniczo w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych sąd powszechny nie jest uprawniony do orzekania o nieważności decyzji administracyjnej na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., ale rozpoznaje istotę sprawy, którą stanowi istnienie wynikającego z przepisów prawa materialnego określonego prawa lub zobowiązania stwierdzonego wadliwą decyzją organu rentowego ( wyrok Sądu Najwyższego z dnia 21 stycznia 2013 r., sygn. akt II UK 164/12).

Pojęcie "rażące naruszenie prawa" nie odnosi się do prawnej kwalifikacji wydanej przez organ rentowy decyzji, lecz przeciwnie dotyczy wprost prawnej kwalifikacji sytuacji niewydania decyzji przez organ rentowy, która nie jest w pełni funkcjonalnie ekwiwalentna dla bezczynności organu administracji publicznej w rozumieniu art. 37 § 1 pkt 1 k.p.a. Innymi słowy odnosi się to do sytuacji, gdy nie załatwiono sprawy w terminie określonym w przepisach szczególnych, ponieważ odwołanie służy w związku z niewydaniem decyzji przez organ rentowy, nie zaś od decyzji wydanej z naruszeniem ustawowego terminu jej wydania ( wyrok Sądu Najwyższego z dnia 28 listopada 2017 r., sygn. akt III UK 271/16).

Podkreślić przede wszystkim należy, że w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych postępowanie sądowe nie stanowi prostej kontynuacji postępowania administracyjnego, bowiem tylko w wyjątkowych wypadkach kontrola sądowa decyzji organu rentowego przeprowadzana jest przez pryzmat przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Zasadę posiłkowego stosowania Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu z zakresu ubezpieczeń społecznych wyrażono w art. 180 k.p.a. Zgodnie z art. 180 § 1 k.p.a. w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych stosuje się przepisy Kodeksu, chyba że przepisy dotyczące ubezpieczeń ustalają odmienne zasady postępowania w tych sprawach.

Jak stanowi art. 181 k.p.a., organy odwoławcze właściwe w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych określają przepisy odrębne. Do postępowania przed tymi organami stosuje się odpowiednio przepis art. 180 § 1 k.p.a. Treść tego przepisu z jednej strony oznacza przyznanie pierwszeństwa w sprawach z ubezpieczeń społecznych przepisom szczególnym, z drugiej zaś wskazuje, że postępowanie odwoławcze toczy się poprzez zastosowanie art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych na zasadach i w trybie określonym w Kodeksie postępowania cywilnego. Jednoznacznie zatem wynika z przytoczonych regulacji, że w wymienionych sprawach pierwszeństwo w zastosowaniu mają przepisy szczególne, natomiast przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się wtedy, gdy określonej kwestii nie normują przepisy szczególne. Przepis art. 1 k.p.c. zawiera definicję sprawy cywilnej, która jest sprawą wynikającą ze stosunków z zakresu prawa cywilnego, rodzinnego i opiekuńczego oraz z prawa pracy. W rozumieniu tego przepisu sprawami cywilnymi są również sprawy z zakresu ubezpieczeń społecznych, a więc sprawy, w których wniesiono odwołanie od decyzji organów rentowych, do których przepisy Kodeksu postępowania cywilnego stosuje się z mocy ustaw szczególnych. Od momentu wniesienia odwołania do sądu rozpoznawana sprawa staje się sprawą cywilną, podlegającą rozstrzygnięciu wedle reguł właściwych dla tej kategorii. Odwołanie pełni rolę pozwu ( wyrok Sądu Najwyższego z dnia 19 czerwca 1998 r., sygn. akt II UKN 105/98).

Zasadność odwołania ocenia się na podstawie właściwych przepisów prawa materialnego. Postępowanie sądowe, w tym w sprawach z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych, skupia się zatem na wadach wynikających z naruszenia prawa materialnego, a kwestia wad decyzji administracyjnych spowodowanych naruszeniem przepisów postępowania administracyjnego pozostaje w zasadzie poza przedmiotem tego postępowania. Z utrwalonego orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika, że sąd ubezpieczeń społecznych - jako sąd powszechny - może i powinien dostrzegać jedynie takie wady formalne decyzji administracyjnej, które decyzję tę dyskwalifikują w stopniu odbierającym jej cechy aktu administracyjnego jako przedmiotu odwołania ( uchwały Sądu Najwyższego z dnia 21 listopada 1980 r., sygn. akt III CZP 43/80, z dnia 27 listopada 1984 r., sygn. akt III CZP 70/84 oraz z dnia 21 września 1984 r., sygn. akt III CZP 53/84). Stwierdzenie takiej wady następuje jednak tylko dla celów postępowania cywilnego i ze skutkami dla tego tylko postępowania.

W wypadkach innych wad, wymienionych w art. 156 § 1 k.p.a. i w przepisach, do których odsyła art. 156 § 1 pkt 7 k.p.a., konieczne jest wszczęcie odpowiedniego postępowania administracyjnego w celu stwierdzenia nieważności decyzji i wyeliminowania jej z obrotu prawnego. Instytucja stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej nie mieści się w pojęciu „odwołania" i nie podlega normie art. 83 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Naruszenie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stanowi przesłanki wzruszenia decyzji przez sąd pracy i ubezpieczeń społecznych, więc także w tym aspekcie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego nie są przez ten Sąd stosowane. W związku z tym
jest oczywiste, że wśród przewidzianych sposobów rozpoznania odwołania przez sąd nie przewidziano stwierdzania nieważności decyzji organu rentowego, nawet przy odpowiednim stosowaniu art. 180 § 1 k.p.a. ( postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 28 maja 2002 r., sygn. akt II UKN 356/01).

Postępowanie toczące się w trybie art. 158 k.p.a. jest jednym z trybów pozaodwoławczych, ponieważ nie jest kontynuacją rozpoznawania sprawy będącej przedmiotem decyzji administracyjnej, lecz sprawą „w przedmiocie stwierdzenia nieważności" tej decyzji. Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej jest więc samodzielnym postępowaniem administracyjnym ograniczającym się do ustalenia, czy decyzja dotknięta jest jedną z wad wymienionych w art. 156 § 1 pkt 1-7 k.p.a. Rozstrzygnięcie kończące to postępowanie następuje w drodze decyzji podejmowanej przez organ administracji publicznej. W związku z tym Sąd doszedł do wniosku, że orzekanie w tej kwestii przez sąd powszechny byłoby naruszeniem kompetencji właściwego organu administracji publicznej ( wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 września 2000 r., sygn. akt II UKN 685/99 i postanowienie z dnia 13 maja 1999 r., sygn. akt II UZ 52/99).

W rozpatrywanej zaś sprawie decyzja została ostatecznie wydana przez organ rentowy, zgodnie z którą odmówiono odwołującemu prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy. ZUS przy wydanym rozstrzygnięciu oparł się na przepisach ustawy w sposób prawidłowy stosując ich treść. Decyzja została podjęta zgodnie z wymaganiami praworządności, co nie daje podstaw do jej uchylenia albo zmiany. Sąd Okręgowy był zobowiązany w związku z tym do rozpoznania istoty sprawy, ponieważ do jego uprawnień nie należy orzekanie o nieważności decyzji administracyjnej. W ocenie Sądu takie uprawnienia ma wyłącznie Sąd Administracyjny, w ramach którego właściwości powinna trafić ewentualnie sprawa do rozpoznania z takim zakresem odwołania. Mając na uwadze powyższe należy ponownie podkreślić, że zgromadzony materiał dowodowy nie dał podstaw do zmiany zaskarżonej decyzji, ponieważ organ rentowy prawidłowo odmówił odwołującemu prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy. Kilkudniowe opóźnienie wynikające z daty wydanej decyzji nie mogło skutkować jej zmianą i przyznaniem świadczenia dla ubezpieczonego. Zatem powyższe zarzuty bazujące na wadach decyzji administracyjnej nie mogą stanowić podstawy do uznania zasadności odwołania od decyzji organu rentowego będącego przedmiotem niniejszego postępowania.

W odniesieniu do kwestii pełnomocnictwa Sąd zważył, że odpowiedź na odwołanie skonstruowana była przez pracownika organu rentowego, który został upoważniony przez Dyrektora ZUS do samodzielnego reprezentowania ZUS w postępowaniu przed sądami powszechnymi we wszystkich sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych. Powyższe wynika wprost bezpośrednio z pełnomocnictwa z dnia 21 września 2020 r. Ubezpieczony w toku postępowania sądowego wskazywał, że tylko Prezes ZUS jest upoważniony do wystawiania pełnomocnictw swoim pracownikom, co oznacza, że przedmiotowe pełnomocnictwo, jak i skonstruowana odpowiedź na odwołanie są nieważne. Zdaniem Sądu odwołujący pozostaje w błędzie, ponieważ organ rentowy przedstawił kolejne pełnomocnictwo z dnia 2 grudnia
2019 r., na mocy którego Prezes ZUS G. U. upoważniła B. W. – Dyrektora ZUS m.in. do reprezentowania organu rentowego w postępowaniu przed sądami powszechnymi z prawem udzielania dalszych pełnomocnictw pracownikom Zakładu.

W związku z tym Sąd orzekł na podstawie art. 477 14 § 1 k.p.c., jak w sentencji wyroku.

SSO Renata Gąsior

ZARZĄDZENIE

(...)

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Rafał Kwaśniak
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie
Osoba, która wytworzyła informację:  Renata Gąsior
Data wytworzenia informacji: