VIII U 2408/17 - zarządzenie, uzasadnienie Sąd Okręgowy w Łodzi z 2018-05-10

Sygn. akt VIII U 2408/17

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 24 października 2017 roku Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w Ł. w oparciu o przepis art. 31 i art. 15 ust. 3 i ust. 6a ustawy z dnia 10.12.1993 roku o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2016 r. poz. 1037 t.j. z późn. zm.) w związku z § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin (Dz. U. z 2012 r., poz. 194) odmówił M. O. ponownego przeliczenia procentowego wymiaru emerytury wojskowej.

W uzasadnieniu decyzji organ rentowy odnosząc się do dyspozycji art. 15 ust. 6a w/w ustawy oraz § 26 ust. 1 w/w rozporządzenia wskazał, że suma okresów pełnienia służby przez wnioskodawcę na misjach wyniosła 24 miesiące i 10 dni. W myśl obowiązujących przepisów zwiększenie z tego tytułu przysługuje ubezpieczonemu w wysokości 12,50 %.

/decyzja z dnia 24 października 2017 roku k. 43 akt (...)/

Odwołania od w/w decyzji złożył M. O. wnosząc o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i ponowne przeliczenie procentowego wymiaru emerytury wojskowej i podwyższenie emerytury o 0,5 % za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby w strefie działań wojennych tj. do 14 %.

W uzasadnieniu odwołania skarżący wskazał, że decyzja z dnia 24 października 2017 roku jest sprzeczna z art. 15 ust 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin (Dz. U. z 2016 r., poz.1037 z zm.) oraz § 4 ust. l rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytury wojskowej (Dz. U. (...), poz. 946) co w konsekwencji doprowadziło do niewłaściwego przeliczenie procentowego wymiaru emerytury wojskowej za okres pełnienia służby w strefie działań wojennych w Polskich Kontyngentach Wojskowych w składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych z udziałem Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej. Odwołujący zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 roku o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin, emeryturę podwyższa się o 0,5 % podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby. Natomiast Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego obliczył wysługę emerytalną sumując poszczególne okresy i zamieniając sumę dni na miesiące, przyjmując, że miesiąc to 30 dni kalendarzowych.

/odwołanie z dnia 13 listopada 2017 roku k. 2 -3v/

W odpowiedzi na odwołanie z dnia 15 grudnia 2017 roku Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w Ł. wniósł o jego oddalenie, podtrzymując argumentację przedstawioną w zaskarżonej decyzji.

/odpowiedź na odwołanie z dnia 15 grudnia 2017 roku k.10 - 10v/

Sąd Okręgowy w Łodzi ustalił następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca M. O. urodził się dnia (...). Pełnił służbę wojskową od dnia 3 listopada 1998 roku.

/okoliczność bezsporna, karta ewidencji do uprawnień woskowych akta (...) brak nr kart /

Wnioskodawca pełnił służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych w Republice Iraku w okresie od dnia 28 stycznia 2004 roku do dnia 11 sierpnia 2004 roku - czyli 8 miesięcy oraz od dnia 7 lipca 2007 roku do dnia 21 stycznia 2008 roku - czyli 7 miesięcy.

/zaświadczenie z dnia 11 sierpnia 2004 roku k. 16 kat (...), zaświadczenie z dnia 15 stycznia 2008 roku k. 17 kat (...)/

Następnie M. O. pełnił służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Islamskiej Republice Afganistanu w okresie od dnia 6 października 2009 roku do dnia 13 kwietnia 2010 roku - czyli 7 miesięcy oraz od dnia 2 kwietnia 2012 roku do dnia 3 września 2012 roku - czyli - 6 miesięcy.

/zaświadczenie z dnia 13 kwietnia 2010 roku k. 18 akt (...), zaświadczenie z dnia 4 września 2012 roku k. 19 akt (...)/

Wnioskodawca został zwolniony ze służby wojskowej w dniu 30 września 2015 roku, w chwili zwolnienia posiadał stopień wojskowy starszego sierżanta.

/okoliczność bezsporna, karta ewidencji do uprawnień woskowych akta (...) brak nr kart /

W dniu 2 grudnia 2015 roku wnioskodawca złożył wniosek o ustalenie uprawnień do emerytury wojskowej.

/wniosek o emeryturę z dnia 2 grudnia 2015 roku k. 2 - 3 akt (...)/

Decyzją z dnia 10 grudnia 2015 roku Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w Ł. przyznał wnioskodawcy od dnia 1 grudnia 2015 roku prawo do emerytury wojskowej. Ustalając wysokość emerytury na kwotę 2.886,28 zł brutto miesięcznie, wojskowy organ emerytalny przyjął 61,38% podstawy jej wymiaru, gdzie okres pełnienia przez wnioskodawcę służby w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych w Republice Iraku oraz w Islamskiej Republice Afganistanu, stanowić miał 12,50% - przy przyjęciu, iż okres ten wyniósł 2 lata i 9 dni.

/decyzja z dnia 10 grudnia 2015 roku k. 26 - 27 akt (...), załącznik do decyzji k. 24- 24v oraz k. 25 akt (...)/

Decyzją korygującą wysługę lat z dnia 12 lipca 2016 roku Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w Ł. ustalił wysokość emerytury wnioskodawcy od dnia 1 sierpnia 2016 roku w kwocie 2.893,21 zł brutto miesięcznie. Ustalając wysokość emerytury wojskowy organ emerytalny przyjął 61,38% podstawy jej wymiaru, gdzie okres pełnienia przez wnioskodawcę służby w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych w Republice Iraku oraz w Islamskiej Republice Afganistanu, stanowić miał 12,50% - przy przyjęciu, iż okres ten wyniósł 2 lata i 10 dni.

/decyzja z dnia 12 lipca 2016 roku k. 32 - 32v akt (...), załącznik do decyzji k. 31 - 31v akt (...)/

W dniu 12 września 2017 roku wnioskodawca złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie wysokości emerytury podnosząc, że za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych podwyższa się o 0,5 % podstawy wymiaru zgodnie z art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 10.12.1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.

/wniosek z dnia 12 września 2017 roku k. 41 akt (...)/

Sąd Okręgowy w Łodzi zważył, co następuje:

W świetle zebranego w sprawie materiału dowodowego odwołanie M. O. zasługuje na uwzględnienie.

Z dokonanych ustaleń wynika, że wnioskodawca pełnił służę w strefie działań wojennych w Polskich Kontyngentach Wojskowych w składzie Międzynarodowych Sił Stabilizacyjnych z udziałem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:

- w Republice Iraku w okresach, uznanych za strefę działań wojennych:

1. od dnia 28 stycznia 2004 roku do dnia 11 sierpnia 2004 roku - 8 miesięcy,

2. od dnia 7 lipca 2007 roku do dnia 21 stycznia 2008 roku - 7 miesięcy;

- w Islamskiej Republice Afganistanu w okresach, uznanych za strefę działań wojennych: :

1. dnia 6 października 2009 roku do dnia 13 kwietnia 2010 roku - 7 miesięcy,

2. od dnia 2 kwietnia 2012 roku do dnia 3 września 2012 roku - 6 miesięcy.

Czyli łącznie 28 miesiące.

Przedmiotem sporu w niniejszej sprawie była zasadność domagania się przez wnioskodawcę podwyższenia podstawy wymiaru świadczenia emerytalnego (emerytury wojskowej) o 1,5 % z tytułu pełnienia służby w strefie działań wojennych do 14% w miejsce 12,50%.

Zasady ustalenia podstawy wymiaru emerytury z tytułu służby wojskowej reguluje art. 15 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2016 r. poz. 1037 j.t. z późn. zm.).

Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 3 ww. ustawy, emeryturę podwyższa się o 0,5% podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych.

Jak przyjmuje judykatura, w przypadku służby w strefie działań wojennych każdy rozpoczęty miesiąc służby powoduje podwyższenie podstawy wymiaru świadczenia, niezależnie od tego, ile dni w tym miesiącu służba była pełniona, co nie stanowi naruszenia art. 15 ust 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 666) oraz § 4 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur wojskowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 67, poz. 618 z późn. zm.) (wyroki Sądu Apelacyjnego w Białymstoku: z dnia 2 grudnia 2014 r., III AUa 898/14, oraz z dnia 29 października 2014 r., III AUa 756/14).

Z kolei § 4 ust. 1 punkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur wojskowych (Dz. U. z 2011 r. Nr 159, poz. 946), stanowi, że emeryturę wojskową podwyższa się o 0,5% podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby w strefie działań wojennych w polskich kontyngentach wojskowych wydzielonych z Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub przez kierowanych do pełnienia służby w tej strefie z polskich przedstawicielstw wojskowych oraz polskich zespołów łącznikowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych albo bezpośrednio z organizacji międzynarodowych, międzynarodowych struktur wojskowych i obcych jednostek wojskowych.

Zgodnie zaś z treścią § 26 ust 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin (Dz. U. z 2012 r. poz. 194) przy obliczaniu wysługi emerytalnej sumuje się poszczególne okresy o jednakowym procentowym wskaźniku, obejmujące lata, miesiące i dni. Sumę dni zamienia się na miesiące, przyjmując za miesiąc trzydzieści dni kalendarzowych. Sumę miesięcy zamienia się na lata, przyjmując pełne 12 miesięcy za jeden rok. W końcowym podsumowaniu okresy niepełnych miesięcy nie są uwzględniane, z wyjątkiem okresów, o których mowa w art. 15 ust. 3 ww. ustawy.

Jak wynika ze stanowiska pozwanego organu, mającego odzwierciedlenie w dokumentach akt (...), wnioskodawcy z tytułu pełnienia służby w strefie działań wojennych przez okres 2 lata i 10 dni podwyższono emeryturę wojskową o 12,50% tj. za okresy służby tj. od dnia 28 stycznia 2004 roku do dnia 11 sierpnia 2004 roku, od dnia 7 lipca 2007 roku do dnia 21 stycznia 2008 roku, od dnia 6 października 2009 roku do dnia 13 kwietnia 2010 roku oraz od dnia 2 kwietnia 2012 roku do dnia 3 września 2012 roku - łącznie zatem w oparciu o § 26 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego dokonując zaokrąglenia sumy tych konkretnie okresów w wymiarze 24 miesiące i 10 dni. Powyższe oznacza, zdaniem Sądu Okręgowego, iż organ w tym zakresie kierował się brzmieniem ww. § 26 ust. 1 zdanie czwarte rozporządzenia wykonawczego z uwzględnieniem zapisu, że "w końcowym podsumowaniu okresy niepełnych miesięcy nie są uwzględniane" - jednakże błędnie pomijając dalszą część tego zdania, tj. "z wyjątkiem okresów, o których mowa w art. 15 ust. 3 ww. ustawy". A zatem pozwany organ ustalił sumując wyłącznie konkretne okresy służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych ubezpieczonego (od dnia 28 stycznia 2004 roku do dnia 11 sierpnia 2004 roku, od dnia 7 lipca 2007 roku do dnia 21 stycznia 2008 roku, od dnia 6 października 2009 roku do dnia 13 kwietnia 2010 roku oraz od dnia 2 kwietnia 2012 roku do dnia 3 września 2012 roku), iż wynosi ona 24 miesiące i 10 dni, po czym dopiero tak ustaloną już sumę w oparciu o art. 15 ust. 3 ustawy zaokrąglił w górę do pełnego miesiąca - uzyskując wynik 2 lata i 10 dni a więc 24 miesięcy, co w konsekwencji oznacza obliczenie wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych na poziomie 12,50%.

W powyższym zaś zakresie Sąd Okręgowy podziela stanowisko ubezpieczonego M. O., iż - w oparciu o zebrany w sprawie materiał dowodowy, którym dysponował już organ przyznając mu emeryturę w grudniu 2015 roku - ustalenie wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych winno odbyć się w sposób odmienny, skutkujący ustaleniem wymiaru świadczenia w tym zakresie na poziomie 14%. W oparciu bowiem o, cytowane wyżej, przepisy art. 15 ust. 3 ustawy w związku z § 4 ust. 1 punkt 2 rozporządzenia w związku z § 26 ust. 1 zdanie czwarte rozporządzenia wykonawczego, do ustalenia ubezpieczonemu wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych należało uwzględnić nie tylko konkretne okresy służby na froncie w czasie wojny lub w strefie działań wojennych ubezpieczonego (od dnia 28 stycznia 2004 roku do dnia 11 sierpnia 2004 roku, od dnia 7 lipca 2007 roku do dnia 21 stycznia 2008 roku, od dnia 6 października 2009 roku do dnia 13 kwietnia 2010 roku oraz od dnia 2 kwietnia 2012 roku do dnia 3 września 2012 roku) - ale, co wynika z § 26 ust. 1 zdanie czwarte rozporządzenia wykonawczego, pełne miesiące takiej służby. Zaliczeniu podlegać więc prawidłowo powinny okresy od dnia 1 stycznia 2004 roku do dnia 31 sierpnia 2004 roku, od dnia 1 lipca 2007 roku do dnia 31 stycznia 2008 roku, od dnia 1 października 2009 roku do dnia 30 kwietnia 2010 roku oraz od dnia 1 kwietnia 2012 roku do dnia 30 września 2012 roku - co łącznie daje 2 lata i 4 miesiące, a więc 28 miesięcy. Powyższe obliczenie powoduje wzrost liczby miesięcy pełnienia służby o 4 miesiące, co w kontekście przelicznika 0,5% za każdy miesiąc (art. 15 ust. 3) oznacza, iż podstawa wymiaru świadczenia z tytułu pełnienia służby na froncie podczas wojny lub w strefie działań wojennych dla ubezpieczonego powinna zostać ustalona na poziomie 1,5 punktu procentowego wyżej niż to miało miejsce. Zasadnie więc wnioskodawca domagał się podwyższenia podstawy wymiaru świadczenia o 1,5 % z tytułu pełnienia służby w strefie działań wojennych do 14% w miejsce 12,50%.

Zaskarżona, aktualnie, decyzja, została wydana z naruszeniem przepisów art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków podwyższania emerytur wojskowych oraz § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin.

W świetle poczynionych rozważań Sąd Okręgowy, na podstawie art. 477 14 § 2 k.p.c., zmienił zaskarżoną decyzję i orzekł jak w wyroku.

ZARZĄDZENIE

Odpis wyroku z uzasadnieniem doręczyć organowi rentowemu.

10 V 2018 roku. E.W.

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Mirosława Kuchnio
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Łodzi
Osoba, która wytworzyła informację:  SSO Agnieszka Gocek
Data wytworzenia informacji: