Sygn. akt VI ACa 168/16

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 14 czerwca 2017 1.

Sad Apelacyjny w Warszawie VI Wydzial Cywilny w skladzie:
Przewodniczacy — Sedzia SA Jacek Sadomski (spr.)
Sedziowie: SA Marcin Strobel

SO (del.) Magdalena Majewska

Protokolant: Izabela Nowak

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 czerwca 2017 .
sprawy z powodztwa Spoéldzielni Mieszkaniowej (...) w N.
przeciwko A. D.

o ochrone doébr osobistych

na skutek apelacji pozwanej

od wyroku Sadu Okregowego Warszawa - Praga w Warszawie
z dnia 29 pazdziernika 2015 r., sygn. akt III C 401/13

I. zmienia zaskarzony wyrok:

a) w punkcie pierwszym i drugim w caloSci w ten sposéb, ze powddztwo oddala;

b) w punkcie czwartym w calosci w ten sposob, ze zasadza od powoda na rzecz pozwanej kwote 977 (dziewieéset
siedemdziesiat siedem) zlotych tytulem zwrotu kosztow procesu;

II. zasadza od powoda na rzecz pozwanej kwote 850 (osiemset pieédziesiat) zlotych tytulem zwrotu kosztow
postepowania apelacyjnego.

Sygn. akt VIA Ca 168/16

UZASADNIENIE

Spoéldzielnia Mieszkaniowa (...) w N. w pozwie przeciwko A. D., redaktorowi naczelnemu tygodnika Gazeta
(...), wniosla o ochrone débr osobistych w postaci dobrego imienia i renomy zawodowej. Powodka domagata sie
zaréwno ochrony niemajatkowej, zadajac zobowiazania pozwanej do opublikowania w tygodniku (...) o§wiadczenia
zawierajacego przeprosiny, ktorych tre$c zostala sprecyzowana w pozwie i doprecyzowana w pi§mie procesowym z 5
lutego 2014 r. (k. 129), za opublikowanie naruszajacego jej dobra osobiste listu do redakcji, jak i ochrony majatkowe;j
— zasadzenia kwoty 5.000 zt tytulem zado$cuczynienia. Podstawe faktyczng powddztwa stanowil list czytelnika
opublikowany w tygodniku (...), w ocenie powodki, naruszajacy bezprawnie jej dobra osobiste.

Pozwana nie uznala powo6dztwa i wnosila o jego oddalenie.



Wyrokiem z dnia 29 paZdziernika 2015 roku Sad Okregowy Warszawa - Praga w Warszawie uwzglednil
czeSciowo wniesione powodztwo w ten sposob, ze nakazal pozwanej opublikowanie na jej koszt w najblizszym, po
uprawomocnieniu sie wyroku, numerze tygodnika (...) na stronie 2, okolonego ramkami o§wiadczenia o tresci ,,A.
D. jako Redaktor Naczelny tygodnika (...), w zwigzku z zamieszczeniem w tygodniku nr (...) z dnia 2 stycznia
2013r. listu (...) zawierajacego nieprawdziwe informacje, przeprasza Spoldzielnie Mieszkaniowg (...) w N. za
to, ze wskutek sformulowan zawartych w powyzszym liScie doszlo do naruszenia jej dobr osobistych w postaci
dobrego imienia, renomy zawodowej oraz zaufania niezbednego do prowadzenia dzialalno$ci gospodarczej poprzez
stworzenie wrazenia, ze Spotdzielnia prowadzi dziatalno$¢ gospodarcza nieprofesjonalnie w szczegblnosci: ze statut
jest ulomny, nie zawiera zadnych korzystnych unormowan dla czlonkéw, ktére gwarantuje im ustawa o spoldzielniach
mieszkaniowych, ze Regulamin Eksploatacji Lokali zawiera niedor6bki, ze Spoldzielnia bez uzasadnienia podwyzsza
czynsze, ze Spoldzielnia ma ulomny Zarzad, ze ubezpieczenie majatku spoldzielczego roénie bez uzasadnienia, ze
wymiana wodomierzy byla najdrozsza w powiecie, a moze w wojewddztwie, ze pracownicy administracji w czasie
godzin pracy gotuja w domu obiady i sprzataja mieszkanie, ze w Spoéldzielni wyplacana jest trzynasta pensja”.
Ponadto sad okregowy zasadzil od pozwanej na rzecz powodki 5.000 zt tytulem zadoSéuczynienia wraz z ustawowymi
odsetkami od dnia 14 maja 2013 r. do dnia zaplaty. W pozostalym zakresie powbddztwo zostalo oddalone.

Sad okregowy ustalil, ze w dniu 2 stycznia 2013 roku w numerze pierwszym tygodnika (...) opublikowany zostal
list otwarty od czytelnika opatrzony tytutem (...). W liScie czytelnik zarzucal powodowej Spoéldzielni, ze: do statutu
nie zostaly wprowadzone zadne zmiany, ktore uwzglednialyby prawa gwarantowane cztonkom przez znowelizowang
ustawe o spoldzielniach mieszkaniowych, czlonkowie Rady Nadzorczej corocznie dokonujg zmiany regulaminu
Rady Nadzorczej, ciagle doskonalgc jego zapisy, zapisy w statucie zmieniaja sie w kazdej chwili, jak zmieniajg
sie zarzady, statut jest ulomny, regulamin eksploatacji lokali zawiera niedordbki, zarzad spéldzielni jest ulomny,
zostala podwyzszona stawka ubezpieczenia majatku spoéldzielczego, wymiana wodomierzy to najdrozsza usluga
w powiecie a moze i w wojewddztwie, w spdldzielni sa wyplacane trzynaste pensje, w trakcie pracy pracownicy
administracji gotuja w domu obiad i sprzataja mieszkanie. Redaktorem naczelnym gazety (...) jest pozwana A. D.. Na
skutek publikacji listu powddka postrzegana byla wsréd potencjalnych kontrahentéw oraz czlonkéw spoldzielni jako
nieprofesjonalny, niewyplacalny podmiot. Czlonkowie zarzadu powodki odbierali po publikacji wiele telefonow od
czlonkoéw spoéldzielni i kontrahentéw z pytaniami co sie takiego dzieje w Spoldzielni. Artykul ugruntowal w odczuciu
spolecznym obraz, iz powodka dziala w sposéb sprzeczny z prawem, dopuszczajac sie niegospodarnoéci i niedbatoéci o
swoich czlonkéw. Czlonkowie Rady Nadzorczej byli pytani przez postronne osoby o bezprawie panujace w Spéldzielni.
Efektem artykulu bylo takze utworzenie wspo6lnoty mieszkaniowej z czeSci nieruchomoéci powodowej spéldzielni.
Jak wskazal sad okregowy, statut powodowej spotdzielni byt zmieniany na biezaco, zgodnie z wymogami ustawy o
spoldzielniach mieszkaniowych, wszystkie uprawnienia dla czlonkéw wymagane odpowiednimi przepisami zostaly
wprowadzone do statutu i przyjete kwalifikowana wiekszosScia glosow przez Walne Zgromadzenie i zarejestrowane
przez Sad Rejestrowy. Zmian w Regulaminie Rady Nadzorczej powodki dokonuje Walne Zgromadzenie, a zmiany
w zakresie liczby czlonkdéw Rady Nadzorczej oraz jej kadencyjnosci spowodowaly konieczno$¢ dokonania zmian w
Regulaminie. Regulamin eksploatacji lokali jest na biezaco aktualizowany. Zmiana regulaminéw wynika ze zmiany
przepisow, zmiany struktury organizacyjnej, zmiany zasad. Jak ustalil sad okregowy, powodowa spotdzielnia w okresie
publikacji listu miala dobra sytuacje finansowa, nie byly zglaszane zastrzezenia co do funkcjonowania spdéldzielni
w sprawozdaniach sporzadzonych przez bieglego. Walne Zgromadzenie zatwierdzilo sprawozdanie zarzadu oraz
sprawozdanie finansowe. W okresie 01.04.2011r. — 31.03.2012r. koszt ubezpieczenia majatku spoldzielni wyniost
107.236,00 zk, w okresie od 01.04.2012r. do 31.03.2013r. wyniost 86.262,00 zl. Spoéldzielnia podjela decyzje
o wymianie wodomierzy mechanicznych na wodomierze elektroniczne z odczytem radiowym, ktore zawieraly
zabezpieczenie przed manipulacja mechaniczng i hydrauliczng, modul radiowy umozliwiajacy zdalne odczytywanie
wskazan wodomierza bez koniecznoSci wchodzenia do mieszkan. Wodomierze te s3 odporne na manipulacje
magnetyczng, na Sciskanie, posiadaja niski prog rozruchu, podwdjna archiwizacje danych, a przy ich zastosowaniu
mozliwe jest zredukowanie bilansu wody do poziomu odpowiadajgcego dokladnos$ci urzadzen pomiarowych. Wybor
oferty zostal dokonany w wyniku przetargu, a ogloszenia dotyczace przetargu zostaly opublikowane w prasie, na
tablicach ogloszen na osiedlach, na stronie internetowej, w siedzibie Spoldzielni. Wstepnego wyboru oferty dokonala



komisja przetargowa analizujac zlozonych 6 ofert i zawnioskowala do Zarzadu o przeprowadzenie negocjacji z firma
(...), ktora oferowala najbardziej zaawansowany technicznie produkt. Cena jednostkowego wodomierza to 162 zk.
brutto przy cenie 1,50 zb za odczyt. W Spoéldzielni nie sa wyplacane 13 pensje. Nie byly zglaszane w Spoéldzielni
zastrzezenia odnoénie opuszczania przez pracownikdéw swoich stanowisk pracy w trakcie godzin pracy. Wszelkie skargi
odnog$nie pracy pracownikow sg na biezaco sprawdzane, a pracownicy kontrolowani. Do obowigzkéw administratorow
nalezy praca na terenie osiedla i na terenie lokali uzytkowych, wynajmowanych przez pow6dke podmiotom trzecim.

W $wietle powyzszych ustalen sad okregowy uznal powodztwo za zasadne. Stwierdzil bowiem, ze strona powodowa
wykazala, ze opublikowanie przez pozwana nieprawdziwych informacji w lidcie otwartym naruszyto dobra osobiste
powodki w postaci dobrego imienia i zaufania potrzebnego do prowadzenia dzialalnoSci gospodarczej. Powodka
podkresdlila, iz przedmiotowa publikacja spowodowata liczne telefony, zapytania i rozmowy ze strony czlonkéw
spoldzielni i potencjalnych kontrahentéw, ktére mialy na celu weryfikacje zamieszczonych w liScie informacji a
informacje te wykreowaly negatywny obraz spoldzielni. Taki byt bowiem odbiér listu. Jak podkreslil sad okregowy,
roszczenie powddki dotyczylo szeregu nieprawdziwych informacji odnoszacych sie do aktualnej sytuacji w spéldzielni,
a nie okolicznoéci zwigzanych z niewyja$nionymi sytuacjami z przeszlo$ci. Opublikowany list odnosil sie zar6wno
do szeregu zdarzen z przeszloéci, jak i do dzialalnoSci aktualnego w dacie publikacji Zarzadu, obowigzujacego wtedy
statutu, regulaminu RN i dotyczacego eksploatacji lokali i ubezpieczenia majatku.

Jak dalej wywiddl sad okregowy, pozwana nie wykazala, aby jej dzialanie nie byto bezprawne. Nie przedstawila bowiem
zadnego dowodu na potwierdzenie prawdziwos$ci zarzutow zawartych w opublikowanym licie. Sad okregowy wskazal,
ze nieprawdziwy jest zarzut podwyzszenia stawki ubezpieczenia, Nieprawdziwy jest rowniez zarzut wyplacania w
spoldzielni trzynastych pensji. Niedostosowane do aktualnego stanu prawnego przepisy wewnatrzspoldzielcze zostaly
zaktualizowane. Pozwana w zaden spos6b nie udowodnila, ani nawet nie uprawdopodobnila, aby zmiany statutu
mialy jakikolwiek zwigzek ze zmianami zarzadu. Nie udowodnila corocznych zmian regulaminu rady nadzorczej.
Sad okregowy ocenil, ze rowniez zarzut, iz ,wymiana wodomierzy zostala dokonana po stawkach najwyzszych w
powiecie a moze i w wojewddztwie” jest nieprawdziwy. Jak wskazal, aby dokona¢ takiej stanowczej kategoryzacji
nalezaloby po pierwsze zna¢ wszystkie ceny transakcyjne w powiecie, po drugie zna¢ zakres prac ujetych w cenie, po
trzecie porownywac identyczny towar albo przynajmniej o analogicznych (nie gorszych) cechach. Z zeznan swiadkow
P. H. i Z. S. wynika, iz te same wodomierze byly sprzedawane takze w wyzszych cenach, za$ zeznania $wiadkow
N. i K. nie wskazuja jednoznacznie, aby oferowane im wodomierze byly tymi samymi modelami albo o cechach
analogicznych. Ponadto kryterium wyboru firmy przez komisje sp6ldzielcza byla nie tylko cena ale i inne czynniki.
Za niepotwierdzony sad okregowy uznal réwniez zarzut co do gotowania w domu obiadu i sprzatania mieszkan
przez pracownikow administracji. Ponadto sad okregowy podniosl, ze pozwana przed publikacja nie zwracala sie do
powodki o udzielnie informacji ani w imieniu Gazety ani jako czlonek Spéldzielni, cho¢ miala prawo zapoznania sie ze
wszystkim dokumentami w Spéldzielni. Pozwana nie wykazala rowniez zadnymi dowodami, aby powddka w sposéb
bezpodstawny odmawiata udzielania informacji.

Jak wskazal sad okregowy, odpowiedzialno$¢ pozwanej za publikacje listu czytelnika jest identyczna jak za
wlasng publikacje. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt. 4 ustawy prawo prasowe, materialem prasowym jest
kazdy opublikowany lub przekazany do opublikowania w prasie tekst albo obraz o charakterze informacyjnym,
publicystycznym, dokumentalnym lub innym, niezaleznie od $rodkéw przekazu, rodzaju, formy, przeznaczenia czy
autorstwa. Powolujgc sie na wyrok Sadu Najwyzszego z dnia 28 wrze$nia 2000 r. V KKN 171/98 wskazal, ze listy
do redakcji stanowig material prasowy w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo
prasowe pod warunkiem, ze przeslane zostaly do redakeji w celu ich opublikowania. Opublikowanie za$ listu do
redakcji poprzedza¢ musi wymagane w art. 12 ust. 1 Prawa prasowego szczeg6lnie staranne i rzetelne sprawdzenie
informacji zawartych w liScie do redakcji. Zamieszczanie listu do redakcji nie stanowi cytowania cudzej wypowiedzi,
a co za tym idzie nie zwalnia redaktora naczelnego od odpowiedzialno$ci.

W $wietle powyzszego sad okregowy udzielil ochrony niemajatkowej i majatkowej powddce.



Apelacje od wyroku sadu okregowego wniosla strona pozwana zaskarzajac wyrok, co zostalo sprecyzowane na
rozprawie apelacyjnej w dniu 2 czerwca 2017 r. (k. 409), w czeSci uwzgledniajacej powodztwo. Pozwana wniosta o
zmiane zaskarzonego wyroku i oddalenie powodztwa w catosci.

W apelacji skarzaca podniosta zarzut naruszenia art. 233 § 1 k.p.c. poprzez przekroczenie granic swobodnej oceny
przeprowadzonych dowodéw z zeznan $wiadkéw oraz dowodéw z dokumentéw skutkujace blednymi ustaleniami
faktycznymi co do tego, ze opublikowany list zawieral nieprawdziwe informacje o funkcjonowaniu i praktykach
powodki oraz ze publikujac list pozwana zaniechala weryfikacji opublikowanej informacji i nie dotozyla szczegblnej
starannoS$ci wskazanej w art. 12 § 1 ustawy prawo prasowe, a takze pominiecie dowodu z protokolu z lustracji
Spoldzielni (...), dokonanej przez Zwiazek (...), gdzie na str. 4 lustrujacy wyraZznie wskazal, Ze statut, regulamin, normy
wewnetrzne wymagaja wyeliminowania niedoskonalo$ci i mankamentéw, co cze$ciowo mialo nastapi¢ dopiero w dniu
16 kwietnia 2013 roku. Skarzacy zarzucil rowniez naruszenie art. 233 § 1 k.p.c. poprzez bledna ocene zeznan E. N.
oraz M. K. i bezpodstawne odmoéwienie im wiarygodno$ci oraz blad w ustaleniach faktycznych skutkujacy nakazaniem
pozwanej zlozenia o$§wiadczenia zawierajacego przeproszenie za zarzuty, ktore nie znalazly sie w opublikowanym
liscie.

Rozpoznajac sprawe w granicach zaskarzenia sad apelacyjny zwazyl, co nastepuje.
Apelacja strony pozwanej jest zasadna.

W pierwszej kolejnoéci uznaé nalezy zarzut skarzacej, ktéra wskazuje, ze pozwana jest redaktorem naczelnym
tygodnika Gazeta (...), anie (...), jak blednie ustalil to sad okregowy. Rowniez w tygodniku Gazeta (...) opublikowany
zostat list bedacy przedmiotem powodztwa w tej sprawie.

Trafnie skarzaca zarzuca sadowi pierwszej instancji cze$ciowo bledna analize tekstu stanowigcego zrodlo
naruszenia débr osobistych powo6dki. W opublikowanym przez pozwana liScie do redakcji znalazly sie bowiem
rowniez stwierdzenia i zarzuty kierowane ogoélnie pod adresem spoéldzielni mieszkaniowych, jednakze bez
bezposéredniego odniesienia do konkretnej, w tym wypadku powodowej spoéldzielni. Zarzuty te mialy obrazowaé
ogoblne zjawisko niegospodarnoéci spéldzielni mieszkaniowych skonfrontowanej z gospodarna dzialalno$cig wspoélnot
mieszkaniowych. Bezzasadnie wiec zarzuty te dotyczace miedzy innymi pobierana trzynastej pensji przez
pracownikéw spoldzielni, czy tez robienia zakupow i gotowania obiadow w godzinach pracy zostaly uznane jako
skierowane bezposrednio przeciwko powodowej spoldzielni.

Analiza ,listu do redakcji”, ktory opublikowany zostal w Gazecie (...) wskazuje, ze tekst ten sklada sie zasadniczo z
dwoch czesci.

W pierwszej czesci autor listu — cztonek powodowej spotdzielni — podnosi swoje zastrzezenia i zarzuty w stosunku
do powodowej spoldzielni. Krytykuje wladze spétdzielni miedzy innymi za sposob zarzadzania spoldzielnig, czeste
zmiany w zarzadzie i radzie nadzorczej sp6ldzielni, brak wyjasnienia zarzutéw dotyczacych dzialalnoSci poprzednich
zarzadoéw spoldzielni, w tym dotyczacych sprawy ,niewyjasnionej, podwyzszonej stawki ubezpieczenia majatku
spoldzielczego”. Wskazuje rowniez na ulomno$¢ aktow prawnych spoéldzielni — statutu, regulaminu Rady Nadzorczej
i regulaminu eksploatacji lokali oraz czeste zmiany tych aktéw. W licie zawarte zostaly takze zarzuty dotyczace
nieprawidlowej wymiany wodomierzy. Zdaniem autora listu, nieprawidtowy byl zaréwno sam tryb podjecia decyzji o
tej wymianie (w formie aneksu do regulaminu eksploatacji lokali), jak i cena wymiany tych wodomierzy wynoszaca
powyzej 160 zt za sztuke, co w ocenie autora listu, jest ,najdrozsza ustuga w powiecie, a moze i w wojewddztwie”.

Druga cze$¢ listu ma charakter bardziej ogélny i zawiera apel do wszystkich mieszkancéw zasobow spdldzielezych,
a wiec rowniez powodowe]j spoldzielni. Autor listu poréwnuje dzialalnosé i sposéb gospodarowania spoldzielni
mieszkaniowych z dzialalno$cia wspdlnot mieszkaniowych uznajac, ze wspdlnoty mieszkaniowe w sposob bardziej
efektywny gospodarujg wspblnym majatkiem mieszkancow. W ramach tego poréwnania wskazano w tresci listu
na zjawiska wystepujace w spoéldzielniach mieszkaniowych, ktérych nie spotyka sie w dzialalnoéci wspdlnot



mieszkaniowych — zatrudnianie znacznej liczby oséb do obslugi spéldzielni, w tym powolywanie zbednych Rad
Nadzorczych i Rad Osiedli i zwigzane z tym koszty w postaci wynagrodzen, trzynastych pensji, nagrod, premii,
odpraw emerytalnych, zwrotéw wydatkow na paliwo, kosztow delegacji. Caly list konczy sie ponownym apelem do
spoldzielcow powodowej spdldzielni o ocene na walnym zgromadzeniu spéldzielni w dniu 30 czerwca 2012 roku
dzialan obecnego zarzadu i rady nadzorczej powodowej spoldzielni. W ocenie autora listu, wybor oséb zasiadajacych
w tych organach spo6ldzielni stanowil ,fatalng pomylke”.

W Swietle powyzszego podzieli¢ nalezy stanowisko skarzacego, ze zawarte w drugiej czeSci listu twierdzenia dotyczace
zatrudniania w spoéldzielniach mieszkaniowych znacznej liczby osoéb, czesto zbednych z punktu widzenia potrzeb
spoldzielni i generujacych w zwiazku z tym niepotrzebne koszty, nie byly zarzutami skierowanymi w odniesieniu do
powodowej spoldzielni. Zarzuty dotyczgce wyplacania trzynastych pens;ji, czy robienia przez pracownikéw spoéldzielni
zakupdw w czasie pracy albo gotowania w tym czasie obiadow w domu, stanowily ogoélna egzemplifikacje tezy
autora listu, zgodnie z ktéra wspolnoty mieszkaniowe zarzadzaja majatkiem mieszkancoHw lepiej i efektywniej, anizeli
spoldzielnie mieszkaniowe. W efekcie bezzasadnie sad okregowy przyjal, ze twierdzenia te dotyczyty bezposrednio
powodowej spoldzielni i tym samym naruszaly jej dobre imie (renome). Zasadny jest tym samym w tej czeSci zawarty
w apelacji zarzut naruszenia art. 233 § 1 k.p.c. skutkujacy jednocze$nie wadliwym zastosowaniem art. 24 § 1 k.c.

Mozna natomiast podzieli¢ stanowisko sadu pierwszej instancji, ze pozostale zarzuty wskazane w pozwie i zawarte
w liScie opublikowanym w tygodniku kierowanym przez pozwang stanowily naruszenie débr osobistych powodki
w postaci dobrego imienia (renomy). Tak bowiem nalezy oceni¢ twierdzenia o dopuszczaniu sie przez powodowa
spoldzielnie dzialan sprzecznych z prawem, instrumentalnych, a zarazem chaotycznych zmianach przepiséw
wewnatrzspoldzielczych, dzialaniach na niekorzy$¢ czlonkéw spoéldzielni, w szczegdlnosci poprzez nieefektywna
gospodarke finansowa, czy tez ocene zarzadu spoéldzielni jako ,fatalnej pomylki”. Dokonujac oceny tresci tych
zarzutow w kategoriach obiektywnych uzna¢ nalezy, ze mogly one narazié¢ spoldzielnie na utrate zaufania niezbednego
do wykonywania statutowej dzialalnoéci i narazié na krytyke ze strony odbiorcow opublikowanego listu.

W $wietle art. 24 § 1 k.c. nie kazde naruszenie dobr osobistych stanowi podstawe do przyznania ochrony prawne;j.
Ochrona prawna przystuguje w wypadku, gdy naruszenie dobr osobistych ma charakter bezprawny, a wiec pozostaje
w sprzeczno$ci z obowigzujacymi normami prawa pozytywnego lub zasadami wspélzycia spolecznego. Bezprawnos$é
w konstrukeji ochrony débr osobistych pelni wiec istotng funkcje delimitujacg zakres udzielanej ochrony prawne;j.

Oceniajac zgodno$¢ z prawem dzialania pozwanej, polegajacego na opublikowaniu listu czytelnika, sad okregowy
wyszed! z blednego zalozenia, zgodnie z ktérym zakres i przestanki odpowiedzialnosci pozwanej za publikacje listu
czytelnika na tamach prowadzonego przez nig czasopisma sa identyczne, jak w wypadku wlasnej publikacji pozwanej,
badz publikacji zambéwionego tekstu prasowego sporzadzonego przez dziennikarza. Pogladu tego nie mozna podzielié.
Oczywiécie ma racje sad okregowy wskazujac, ze w $wietle prawa prasowego opublikowany przez pozwana list
czytelnika stanowi material prasowy. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt. 4 ustawy prawo prasowe, materialem
prasowym jest kazdy opublikowany lub przekazany do opublikowania w prasie tekst albo obraz o charakterze
informacyjnym, publicystycznym, dokumentalnym lub innym, niezaleznie od Srodkéw przekazu, rodzaju, formy,
przeznaczenia czy autorstwa. W orzecznictwie Sadu Najwyzszego wskazano w szczeg6lno$ci, ze pojecie materiatu
prasowego obejmuje rowniez ogloszenia i reklamy publikowane w prasie, akcentujgc, ze w §wietle Prawa prasowego
materialem prasowym jest kazdy opublikowany tekst o dowolnym charakterze (tak m.in. wyrok Sadu Najwyzszego z
dnia 2 kwietnia 2015 r., I CSK 278/14). Réwniez opublikowany list czytelnika do redakcji stanowi material prasowy
w $wietle prawa prasowego.

Zgodnie z art. 38 ustawy prawo prasowe, redaktor, ktéry spowodowal opublikowanie materialu prasowego, ponosi
odpowiedzialnoé¢ prawna za naruszenie dobr osobistych spowodowane ta publikacja. Tym samym pozwana,
jako osoba decydujaca o publikacji listu czytelnika naruszajacego dobra osobiste powoda, ponosi, co do zasady,
odpowiedzialno$é¢ za powstate na skutek tej publikacji naruszenie.



Zagadnienie odpowiedzialno$ci cywilnoprawnej za naruszenie dobr osobistych spowodowane opublikowaniem
materialu prasowego stanowilo przedmiot wnikliwej analizy w uchwale 7 sedziow Sadu Najwyzszego z dnia
18 lutego 2005 r., III CZP 53/04. W uchwale tej wskazano, ze dla oceny spelienia kryteridw szczegdlnej
staranno$ci i rzetelnoéci dzialania dziennikarza, a wiec kryteribw wynikajacych z obowiazkéw przewidzianych w
art. 12 ust. 1 ustawy Prawo prasowego, rozwazy¢ nalezy zachowanie dziennikarza na dwoch plaszczyznach — na
plaszczyznie poprzedzajacej publikacje, zwigzanej z etapem zbierania materialdbw prasowych oraz na plaszczyznie
obejmujacej sposéb wykorzystania w publikacji prasowej zebranych uprzednio materialow. Na tym pierwszym etapie
(przedpublikacyjnym) najistotniejsze znaczenie ma rodzaj i rzetelno$c¢ Zrodla informacji (dziennikarz nie powinien
opieraé sie na zrodle, ktorego obiektywizm lub wiarygodno$¢ budzi watpliwosci), sprawdzenie zgodnoSci z prawda
uzyskanych informacji przez siegniecie do wszystkich innych dostepnych zrddel i upewnienie sie co do zgodnosci
informacji zinnymi znanymi faktami, a takze umozliwienie osobie zainteresowanej ustosunkowania sie do uzyskanych
informacji. Z kolei na drugim etapie, to jest etapie wykorzystania materialow prasowych, istotne jest przede wszystkim
wszechstronne, a nie selektywne przekazanie informacji, przedstawienie wszystkich okolicznos$ci i niedzialanie ,,pod z
gory zalozonag teze", a takze rozwazenie powagi zarzutu, znaczenia informacji z punktu widzenia usprawiedliwionego
zainteresowania spoleczenstwa oraz potrzeby (pilnosSci) publikacji.

Biorac pod uwage wskazane powyzej obowiazki dziennikarza i wynikajacy z nich wzorzec ,,szczegblnej starannosci i
rzetelnoéci dziennikarskiej”, o ktéorym mowa w art. 12 ust. 1 Prawa prasowego, uwzgledni¢ nalezy zarazem specyfike
publikowanego materialu, ktory w tej sprawie stanowit list do redakcji, a wiec tekst zewnetrzny, pochodzacy od
nieprofesjonalisty, osoby niebedacej dziennikarzem. Publikacja takiego listu stanowi w istocie forme dopuszczenia
do debaty publicznej ,zwyklych” obywateli, ,,nie-dziennikarzy”, jest aktem udostepnienia lam prasy stronie zazwyczaj
biernej w tej debacie, ktora w ten sposéb ma mozliwo$é przedstawienia wlasnych opini i komentarzy. Dopuszczenie
takich form publikacji poszerza tym samym zakres toczgcej sie debaty publicznej, umozliwia artykulacje wlasnych
przekonan i opinii podmiotom, ktére z uwagi na brak dostepu do mediéw, sa zazwyczaj takiej mozliwoéci pozbawione.

Publikacja listu do redakcji z natury rzeczy nie jest poprzedzana zbieraniem materialu prasowego przez
dziennikarza, dokonywaniem czynnosci sprawdzajacych w zakresie wiarygodnoSci zrodel, czy tez umozliwieniem
osobie zainteresowanej ustosunkowania sie do treéci listu przed jego publikacja. Nalozenie tego typu obowigzkow
na redaktora naczelnego lub innego redaktora odpowiedzialnego, przed publikacja listu czytelnika, przekreslaloby w
istocie sens samej instytucji listow do redakeji. Trudno bowiem zakladaé, aby kazda tego typu publikacje powinna
poprzedzaé praca redakcyjna polegajaca na zbieraniu materialdbw pozwalajacych na ocene rzetelno$ci i nalezytej
starannoSci autora publikowanego listu. W efekcie zakres i przeslanki odpowiedzialnoSci prawnej za publikacje listu
do redakcji nie moga by¢ tozsame z zakresem i przestankami odpowiedzialnosci za tekst dziennikarski, pochodzacy od
redakcji lub powstaly na jej zamdéwienie. Wskaza¢ dodatkowo nalezy, ze tekst stanowigcy przedmiot powodztwa w tej
sprawie zamieszczony zostal w odrebnej rubryce ,listy”. Takie graficzne wyodrebnienie publikacji stanowilo wyrazny
komunikat dla czytelnikow, wskazujacy na charakter i pochodzenie publikowanego tekstu. Publikujac list do redakcji,
wskazano réwniez, ze jego autorem jest cztonek powodowej spoldzielni. W efekcie przy lekturze tego tekstu odbiorca
mial pelng §wiadomo$¢, ze opublikowany list nie stanowi zobiektywizowanej wypowiedzi dziennikarskiej, budowanej
z zachowaniem wszystkich kanonow sztuki dziennikarskiej. Jest po prostu wypowiedzia czytelnika, zas zawarte w nim
opinie i zarzuty maja z natury rzeczy charakter subiektywny, albowiem formulowane sg przez czlonka spo6ldzielni, a
wiec osobe bezposrednio zaangazowana w jej dzialalnosé i niezadowolona z funkcjonowania spotdzielni. Tym samym
zaréwno wiarygodno$é tego tekstu, jak i jego potencjalny skutek w zakresie naruszenia débr osobistych powodki,
sg znacznie mniejsze, anizeli w przypadku artykulu prasowego sporzadzonego przez profesjonalnego dziennikarza i
opublikowanego jako tekst dziennikarski.

W $wietle powyzszych okolicznoéci podzieli¢ nalezy stanowisko zaprezentowane w orzecznictwie Europejskiego
Trybunalu Praw Czlowieka, ktéry uznal, ze zakres wymaganej od dziennikarza starannoéci i rzetelnoéci uzalezniony
jest od charakteru danej publikacji. Wyzsze standardy obowigzuja w odniesieniu do wypowiedzi wlasnych
dziennikarza i materialow redakcyjnych, badZz przez redakcje zamoéwionych. Odmienny standard wymaganej
staranno$ci dziennikarskiej nalezy natomiast zastosowaé¢ w wypadku publikowanych wypowiedzi 0s6b trzecich, takich



jak wywiady, czy wlasnie listy do redakcji. W takiej sytuacji niezasadne byloby nakladanie na dziennikarza obowiazku
sprawdzenia wszystkich informacji zawartych w wypowiedziach oséb trzecich (zob. w szczegélnoSci wyrok ETPC z
4 lipca 2017 r. w sprawie K. przeciwko Polsce, skarga nr (...), a takze wyrok ETPC z 23 wrze$nia 1994 r. w sprawie
J. przeciwko Danii, skarga nr (...)). Réwniez w orzecznictwie Sadu Najwyzszego wyrazony zostal poglad, zgodnie
z ktéorym nalezy zr6znicowaé zakres obowiazkéw i wynikajacej z ich niewypelnienia odpowiedzialno$ci prawnej
w odniesieniu do tekstow wlasnych dziennikarza i wypowiedzi (tekstéw) oséb trzecich. Zgodnie ze stanowiskiem
Sadu Najwyzszego, rzeczywiste korzystanie z prawa do informacji byloby fikcja przy rygorystycznym traktowaniu
wymagania sprawdzania, przez przytaczajacego cudza wypowiedz, wiarygodnoSci tej wypowiedzi (postanowienie
Sadu Najwyzszego z 17 kwietnia 1997 r., I KZP 5/97). Poglad ten nalezy odnie$¢ rowniez do listow czytelnikow
publikowanych na tamach prasy.

W $wietle powyzszych wywodow nie mozna zaakceptowac stanowiska sadu pierwszej instancji w rozpoznawanej
sprawie, ktory zasady odpowiedzialnosci dziennikarskiej za publikacje tekstu wlasnego mechanicznie przeniost na
grunt tej sprawy, w ktérej przedmiotem oceny jest odpowiedzialno$¢ dziennikarza za opublikowanie cudzego tekstu
stanowigcego list do redakcji. Oceniajac odpowiedzialno$é strony pozwanej nalezalo bowiem ustali¢, czy publikacja
listu czytelnika stanowila bezprawne dzialanie pozwanej, jako redaktora naczelnego, nie za$, jak uczynil to sad
okregowy, czy sam tekst listu do redakcji powstal przy zachowaniu obowigzkéw wynikajacych z art. 12 Prawa
prasowego.

Rozwazenie powyzszej kwestii wymaga uwzglednienia okoliczno$ci, ktére bezzasadnie pominiete zostaly w
rozwazaniach sadu pierwszej instancji poczynionych w tej sprawie.

Przede wszystkim sad okregowy nie dostrzegl, Ze tres¢ przedmiotowego listu nie obejmuje wylacznie faktow, a zawiera
roéwniez w znacznej czeSci krytyczne opinie kierowane przez autora listu pod adresem powodowej spétdzielni. W
efekcie w sposob nieuprawniony sad okregowy oceniajac bezprawno$¢ dzialania strony pozwanej kierowal sie przede
wszystkim kryterium prawdy i falszu, wskazujac w uzasadnieniu zaskarzonego wyroku, ze o bezprawnoéci dzialan
pozwanej rozstrzyga brak wykazania prawdziwoS$ci zarzutéw zawartych w opublikowanym liscie.

Majacy swoje zrodlo w logice formalnej podzial wypowiedzi na opisowe i ocenne jest powszechnie przyjmowany
zaro6wno w doktrynie, jak i orzecznictwie. Wypowiedzi opisowe majg charakter deskryptywny, zawieraja informacje
o okreslonych faktach, twierdzenia co do faktéw. Sg to wiec zdania w sensie logicznym, ktére mozna klasyfikowaé
wedtlug kryterium prawdy i falszu. Prawdziwo$¢ tego typu zdan moze byé¢ przedmiotem dowodzenia. Wypowiedz
jest prawdziwa, gdy opisuje rzeczywisto$¢ taka, jaka ona jest, za$ falszywa, gdy opisuje rzeczywisto$é inaczej,
niz ona jest. Natomiast wypowiedzi ocenne, okreslane réwniez jako sady warto$ciujace, nie sa3 wypowiedzeniami
deskryptywnymi. Sg to wyrazenia zawierajgce poglady, oceny, opinie, ktére warto$ciuja pewne stany rzeczy, ale
ich nie opisuja. Wypowiedzi ocenne uchylaja sie spod wartoéciowania w kategoriach prawdy i falszu. Nie sa wiec
zdaniami w sensie logicznym. Rozr6znienie na wypowiedzi co do faktéw oraz sady wartoSciujace od wielu lat
przyjmowane jest i akcentowane w orzecznictwie Europejskiego Trybunatu Praw Czlowieka, poczynajac od orzeczenia
w sprawie L. przeciwko Austrii (wyrok z 8 lipca 1986, skarga nr (...)). Jak wskazuje Trybunat strasburski, w
odniesieniu do wypowiedzi ocennych nie jest mozliwe przeprowadzenie dowodu prawdy. Nalozenie na dany podmiot
prawnego obowigzku wykazywania prawdziwo$ci wyglaszanych opinii i ocen stanowi niedopuszczalng ingerencje w
swobode wypowiedzi (zob. zamiast wielu: orzeczenie z 23 maja 1991 r. w sprawie O. (I) przeciwko Austrii, skarga
nr (...)). W wypadku wypowiedzi ocennych kryterium ich zgodnoéci z prawem stanowi istnienie dostatecznego
zwigzku pomiedzy publicznie wyrazanymi opiniami a uzasadniajacymi je okolicznoSciami faktycznymi (tak m.in.
orzeczenie z 26 kwietnia 1995 r. w sprawie P. i O. przeciwko Austrii, skarga nr (...)). Sady wartoSciujace (opinie)
same w sobie nie dajg sie wprawdzie weryfikowaé w kategoriach prawdy i falszu, jednakze weryfikacji takiej moga
podlegaé okoliczno$ci faktyczne stanowigce podstawe ich formulowania. Przy braku dostatecznej podstawy faktycznej
wypowiedzi ocennej dochodzi, jak wskazuje Trybunal strasburski, do naduzycia wolnoéci stowa. Sady wartoSciujace
bowiem opierajg sie w przewazajgcej czeSci na pewnych faktach i okoliczno$ciach stanowiacych przestanki ferowanych
ocen i wypowiadanych pogladéw.



W tym kontek$cie trafnie skarzaca w zlozonej apelacji wskazuje, ze z materiatu dowodowego zgromadzonego w
sprawie wynika, ze w powodowej spoldzielni wielokrotnie dochodzilo do zmian przepiséw wewnatrzspotdzielczych, w
tym statutu i regulaminéw. Sama powodka przyznawala, ze dochodzilo do czestych zmian zaré6wno statutu spoldzielni,
jak i regulaminu rady nadzorczej spéldzielni, co wynikalo zaré6wno ze zmiany przepisow prawa spoldzielczego, jak
i zmian organizacyjnych w samej spoldzielni. Moglo to wywolywaé wérod czlonkéw spoldzielni wrazenie chaosu
regulacyjnego, ktéry opisany zostal w opublikowanym liScie. Z kolei kwestia oceny poszczegoélnych zapiséw statutu
i regulaminu, jako korzystnych lub niekorzystnych dla czlonkéw spoéldzielni jest kwestia ocenna i tym samym nie
weryfikowalng w kategoriach prawdy i falszu.

Trafnie rowniez skarzaca wskazuje w apelacji, ze wbrew wywodom sadu okregowego, nie zostaly podane nieprawdziwe
fakty odnoszace sie do wodomierzy zamontowanych przez spo6ldzielnie. Jak wynika z zeznan §wiadkow Z. S. i P. H.
(k. 170 — 172), przedstawiciela firmy (...), ktéra montowala wodomierze w powodowej spo6ldzielni, cena jednego
wodomierza wynosila 162 zlote brutto, zas netto 158 zlotych lub147 zlotych, jezeli stary wodomierz byl zwracany . Tak
wysoka cena wodomierzy wyjasniona zostala przez strone powodows ich technologicznym zaawansowaniem. Tym
samym w liécie do redakcji wskazano prawdziwa cene wodomierzy, oceniajac zarazem, ze jest to ze strony spo6ldzielni
zakup drogi, najdrozszy w powiecie, a moze nawet w wojewodztwie. Strona powodowa nie zakwestionowala rowniez
opisanego w licie sposobu finansowania montazu tych wodomierzy poprzez wprowadzenie aneksu do regulaminu
eksploatacji lokali. Taki tryb finansowania tej inwestycji zostal krytycznie oceniony przez autora listu. Wbrew
stanowisku sadu okregowego nie mozna tej oceny uznac za nieprawdziwa, ani tez za pozbawiona podstaw faktycznych.

Podnie$¢ nalezy réwniez, ze zarzuty i krytyczne oceny w stosunku do powodowej spoéldzielni podnoszone
w opublikowanym licie podzielane byly réwniez przez innych spoldzielcow. Opublikowany list nie byl wiec
przejawem jednostkowego niezadowolenia jednego ze spéldzielcow, a stanowil wyraz opinii wiekszej grupy oséb
zainteresowanych. Wskazuja na to zeznania przestuchanych w tej sprawie §wiadkéw: M. B.,, A. G., D. K., M. K, A. K. i
E. N, ktére niezasadnie sad okregowy ocenil, jako nieprzydatne dla rozstrzygniecia sprawy . Z zeznan tych §wiadkow
wynika bowiem, ze jest faktem istnienie pewnej grupy spoéldzielcow niezadowolonych z dzialalno$ci i gospodarki
powodowej spoéldzielni. Tym samym zawarte w opublikowanym przez pozwana li$cie czytelnika krytyczne oceny
dzialalnoSci sp6ldzielni stanowia wyraz opinii szerszej grupy spoldzielcow.

W koncu wskazaé nalezy, ze w rozwazaniach sadu okregowego pominiete zostaly, akty starannoéci, ktére podjela
pozwana przed publikacja listu. Jak wynika bowiem z jej zeznan (protokét elektroniczny: k. 326), uznanych zreszta
przez sad okregowy za w pelni wiarygodne, przed publikacjg zajmowala sie ona w ramach swoich obowigzkow
dziennikarskich zagadnieniami dotyczacymi powodowej spoldzielni. Temat i problemy poruszane w opublikowanym
liScie nie byl wiec jej nieznany. Pozwana wskazala rowniez, ze przed publikacja listu rozmawiala z osobami, ktore
dzialaja w spoldzielni, autorami wczesniejszych tekstow dotyczacych powodowej spoldzielni, osobami, ktére byly
pracownikami spoldzielni. Zgodnie z treScia zeznan pozwanej, osoby te potwierdzily zaréwno informacje, jak i oceny
zawarte w opublikowanym liécie (zeznania pozwanej: 01:08 protokolu elektronicznego rozprawy z 15.10.2015 r.: k.
326).

Majac na uwadze powyzsze ustalenia, ktore we wskazanym zakresie uzupelniajg ustalenia faktyczne dokonane przez
sad okregowy w tej sprawie, zdaniem sadu apelacyjnego nie mozna uznaé, ze publikacja w Gazecie (...) listu
czytelnika, krytycznie oceniajacego dzialalno$¢ powodowej spoldzielni byla dzialaniem bezprawnym. Jak zostalo to
juz wskazane powyzej, dzialanie pozwanej zmierzalo do umozliwienia wyrazenia krytycznych ocen czesci cztonkow
spoldzielni pod jej adresem. Krytyka ta nie moze by¢ kwalifikowana, wbrew stanowisku sagdu okregowego, jako
nieprawdziwa. Co wiecej, nie moze rowniez by¢ uznana za pozbawiong jakiejkolwiek podstawy faktycznej i tym samym
nierzeczowa. Zdarzenie dotyczace dzialalno$ci spoldzielni, opisane w opublikowanym liScie faktycznie mialy miejsce.
Ich krytyczna ocena jest prawem spoétdzielcy, za$ publikacja tej oceny na lamach prasy, realizuje zar6wno prawo do
swobody ekspresji cztonkow spoldzielni, jak i prawo do informacji czytelnikow. Zarazem nie mozna uznaé, ze pozwana
publikujac te krytyczne oceny, nie dokonata aktéw starannoéci adekwatnych do tej publikacji. Uzna¢ nalezy tym



samym, ze podejmujac decyzje o publikacji dzialala w dobrej wierze umozliwiajac czlonkom spéldzielni wyrazenie
wlasnej opinii o dzialalno$ci powodowej spétdzielni.

Z tych wzgledow sad apelacyjny uwzgledniajac apelacje pozwanej, na podstawie art. 386 § 1 k.p.c. zmienil zaskarzony
wyrok i wniesione w tej sprawie powodztwo oddalil. O kosztach postepowania apelacyjnego orzeczono zgodnie z
zasadg odpowiedzialnoéci za wynik procesu (art. 98 § 1 w zw. z art. 391 § 1 k.p.c.). Na koszty zasadzone na rzecz strony
pozwanej sklada sie uiszczona oplata od apelacji.



