Sygn. akt VI ACa 672/13

WYROK
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 23 stycznia 2014 r.

Sad Apelacyjny w Warszawie VI Wydzial Cywilny w skladzie:
Przewodniczacy —Sedzia SA— Anna Orlowska

Sedzia SA — Ksenia Sobolewska — Filcek (spr.)

Sedzia SO del.— Bata Was$

Protokolant: sekr. sgdowy Mariola Frackiewicz

po rozpoznaniu w dniu 9 stycznia 2014 r. w Warszawie
na rozprawie

sprawy z powodztwa R. G.

przeciwko T. L.i M. S.

o ochrone doébr osobistych

na skutek apelacji powoda

od wyroku Sadu Okregowego w Warszawie

z dnia 29 listopada 2012 r. sygn. akt ITI C 1352/10

I. oddala apelacje;

II. zasgdza od R. G. narzecz T. L. i M. S. kwoty po 5670 (piec tysiecy szeécset siedemdziesiat) zlotych tytulem zwrotu
kosztow postepowania apelacyjnego.

Sygn. akt VI ACa 672/13

UZASADNIENIE

Powod — R. G., w pozwie wniesionym przeciwko T. L. — autorowi materialu wyemitowanego w ramach cyklu (...)",
na antenie stacji (...) SA w W. w dniach 19 i 27 maja 2010r. i powtérnie w dniu 14 lipca 2010r. — oraz przeciwko
M. S. — producentowi ww. programu — wnio6sl o udzielenie mu ochrony naruszonych débr osobistych poprzez
nakazanie pozwanym zlozenia w kolejnych 5 emisjach programu (...)" oSwiadczenia o treSci ustalonej ostatecznie
w piSmie procesowym z dnia 7 wrzeénia 20l1ir. oraz o zasgdzenie solidarnie od pozwanych na jego rzecz tytulem
zado$¢uczynienia kwoty 200.000 zl.

Pozwani - T. L. i M. S. wnie§li o oddalenie powo6dztwa.

Wyrokiem z dnia 29 listopada 2012r. Sad Okregowy w Warszawie oddalil powddztwo i zasadzit od powoda na
rzecz pozwanych koszty procesu. Powyzsze rozstrzygniecie Sad Okregowy poprzedzil nastepujacymi ustaleniami
faktycznymi:



Powod jest wlascicielem i dyrektorem (...) Przychodni (...) w P., w ktorej zatrudnia lekarzy i personel medyczny.
Od marca 2010r. redakcja programu (...)" otrzymywata informacje, ze dzialalnos¢ powoda stala sie przedmiotem
zainteresowania NFZ oraz prokuratury. W dniu 9 kwietnia 2010r. redaktor programu M. W. skontaktowal sie z
powodem telefonicznie i poinformowal go, ze realizuje program na temat Przychodni (...) oraz o$wiadczyl, ze chce
powodowi da¢ szanse wypowiedzenia sie i ,obrony". Na uméwiony wywiad w dniu 29 kwietnia 2010r. w przychodni
powoda stawil sie T. L. — dziennikarz, ktory miat ostatecznie realizowaé program. Rozmowa byla rejestrowana przez
operatoréw telewizji (...) i prywatna kamera na zlecenie powoda. Pozwany probowal zadawa¢ powodowi pytania
dotyczace m.in. stawianych mu zarzutéw wyludzania pieniedzy z NFZ. Pow6d odmawial jednak odpowiedzi. Zlozyt
jedynie przygotowane wczesniej o§wiadczenie i poprosil dziennikarza o opuszczenie gabinetu oraz przychodni.

Jedno z pytan stawianych powodowi przez dziennikarza dotyczylo zarzutu wystepowania przez (...) do NFZ o
refundacje badan, ktore w rzeczywistosci nie byly przeprowadzane. Miedzy innymi te zarzuty byly przedmiotem
postepowania karnego prowadzonego wowczas przed Sadem Okregowym w Ostrolece pod sygn. IIK 90/10, ktory
nieprawomocnym wyrokiem z dnia 11 kwietnia 2012r. skazal R. G. na kare pozbawienia wolnosci z warunkowym
zawieszeniem jej wykonania i grzywne za czyny popelnione w celu osiggniecia korzy$ci majatkowej, a sprowadzajace
sie do wyludzenia na podstawie nieprawdziwych dokumentéw kwoty nie mniejszej, niz 422.062,53 z, na szkode NFZ.

W dniu 13 maja 2010r. pozwany przestal powodowi do autoryzacji fragmenty rozmowy przeprowadzonej w dniu 29
kwietnia 2010r. Powod okreélit termin autoryzacji na 21 maja 2010r. oraz wystapit do producenta programu — M. S.
o wstrzymanie planowanej wezeéniej emis;ji.

Przed emisja programu, z dokumentalistka pracujaca przy jego realizacji — E. A. skontaktowala sie anonimowa osoba,
ktora przedstawila powoda jako lekarza w negatywnym $wietle stwierdzajac, ze mozna ,,zalatwi¢” u niego zwolnienie
oraz wspomniala, iz wyludza on pienigdze z NFZ. Informacje dotyczace drugiej z tych kwestii E. A. zweryfikowala w
rozmowie z Rzecznikiem (...) Oddzialu NFZ — W. P.. W sprawie ,,wyludzenia" rent rozmawiala z osoba, ktéra rowniez
chciala pozosta¢ anonimowa.

Z redakcja Programu (...) z wlasnej inicjatywy skontaktowala sie tez L. L. — byta radna i dyrektor O$rodka Pomocy
(...) w P.. Wlaénie do niej zglosil sie pacjent leczacy sie w (...), ktéry po otrzymaniu ankiety z NFZ stwierdzil, iz nie
przechodzil wymienionych tam badan. Byt to P. L., ktory za jej namowa zgodzil sie wystapi¢ w Programie (...)

W dniu 19 maja 2010r. na antenie ogélnopolskiego programu (...), o godzinie 19.45, wyemitowano odcinek programu
(...)" dotyczacy powoda i prowadzonej przez niego przychodni (...). W programie zawarto wypowiedzi M. J. - Zastepcy
Dyrektora ds. medycznych (...) Oddziatu (...), udzielone T. L. przed kamera. W programie wypowiadaly sie tez dwie
osoby anonimowe. Jedna z nich o$wiadczyla: ,,U Pana G. w (...) mozna zalatwi¢ wszystko. Mozna zalatwi¢ 176 dni
zwolnienia lekarskiego/ .../, za pieniadze",... Mechanizm jest bardzo prosty. Gdy pacjentowi potrzebne jest zwolnienie,
to jest robiona dokumentacja pod zwolnienie. Jak potrzebna jest renta, to jest robiona dokumentacja pod rente. "

Druga osoba wypowiadajaca sie anonimowo byl P. L., ktéry zaprzeczyl, aby mial wykonywane w (...) wysoko
specjalistyczne badania uwidocznione w ankiecie, ktora otrzymal z NFZ.

Osoby te wystapily przed kamera, ale nie zgodzily sie ujawnié¢ swoich danych personalnych.

W programie przytoczono tez o$wiadczenie powoda zlozone podczas podjetej przez pozwanego proby uzyskania
wywiadu, a takze jego stowa ,,(...) O$wiadczenie prosze traktowaé jako odpowiedz na wszystkie zadane jak i nie zadane
w dniu dzisiejszym pytania. (...)"

Powyzszy reportaz zamieszczono w formie tekstowej na stronie (...).

W dniu 27 maja 2010r. wyemitowano kolejny odcinek programu (...), dotyczacy powoda i prowadzonej przez niego
przychodni (...). Zawarto w nim wypowiedZz M. K., ktéra w rozmowie z T. L. stwierdzila, iz powdd uzaleznial
leczenia jej meza od otrzymania korzysci majatkowych oraz przyjal taka korzysci. M. K. skontaktowala sie z (...) po



emisji programu z 19 maja 2010r. i nie uzalezniala zgody na wyemitowanie wypowiedzi od jakichkolwiek korzySci
majatkowych. W sprawie I C 687/10 Sadu Okregowego w Ostrolece, na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2011r. zeznala
przestuchana w charakterze strony: ,,Ile moglam tyle dalam." ,Powiedzialam mu: panie doktorze, blagam Pana niech
Pan ratuje"... "Panie G. ja nie dam rady zaplaci¢ Panu tyle pieniedzy".

W programie upubliczniono réwniez wypowiedzi anonimowych oséb okre$lanych mianem ,bylych studentow (...)
w P. ", ktoérzy stwierdzali, ze ich podpisy znajdujace sie na deklaracjach wyboru lekarza pierwszego kontaktu w
przychodni (...) zostaly podrobione. Ich wypowiedzi uwiarygodniaja inne zZrodla informacji w postaci e-maila bylej
studentki Akademii (...) w P. z 27 maja 2010r. adresowanego do redakcji programu (...) oraz informacji zawartych w
artykule pt. (...) autorstwa K. J., opublikowanym w pi$mie studentéw Wyzszej Szkoly (...), w czerwcu 2005r.

W programie wyemitowanym w dniu 27 maja 2010r. wypowiedziala sie takze L. L., ktéra wskazala na lokalne
powigzania oraz nieche¢ os6b méwiacych na temat dzialan powoda i (...) w sposéb negatywny do ujawnienia danych
personalnych, wobec obawy szykan.

Material programu (...) z 27 maja 2010r. zamieszczono w formie tekstowej na stronie (...).

W dniu 14 lipca 2010r., po uprzedniej zapowiedzi w ramdéwce ogélnopolskiego programu (...) i na internetowej
stronie (...), ponownie wyemitowano reportaz dotyczacy powoda i prowadzonej przez niego przychodni, wyemitowany
uprzednio 19 maja 2010r. W formie tekstowej zostal on réwniez umieszczony na ww. stronie internetowe;j.

WypowiedZ powoda udzielona telefonicznie, a zacytowana w programie z dnia 27 maja 2010r. pochodzi z rozmowy,
ktora T. L. przeprowadzil z powodem w dniu 20 maja 2010r.

W uzasadnieniu wniesionego przez siebie pozwu R. G. wyjasnil, Ze domaga sie nakazania pozwanym wyemitowania
o$wiadczenia oraz zasadzenia od nich stosownego zado$éuczynienia, z uwagi na naruszenie jego dobrego imienia
poprzez publikacje w programach (...) wyemitowanych w dniach 19 i 27 maja 2010r. oraz 14 lipca 2010r. informacji
nieprawdziwych i zgromadzonych z naruszeniem regut prawa prasowego, w szczegélnoéci art. 12 ust. 1. Przy czym
nie dotyczacych bezposrednio realizacji przez powoda uméw zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ponadto
powdd zarzucil, Zze rozmowa, ktéra przeprowadzil z T. L. w dniu 20 maja 2010r. zostala ,zmanipulowana" w
sposob majacy sugerowac, iz miala faktycznie dotyczy¢ prosby o ponowne spotkanie celem ustosunkowania sie do
kolejnych materialéw dotyczacych powoda, a ktdére nastepnie zostaly wyemitowane w dniu 27 maja 2010r., kiedy
to zamieszczono wypowiedzi anonimowych oséb, z ktérych wynikalo z kolei, ze poza ich wiedza doszlo do zlozenia
deklaracji do nowego lekarza pierwszego kontaktu w przychodni (...). Powdd zaprzeczyl, aby dochodzilo do takich
praktyk, jak rowniez, aby w dniu 20 maja 2010r. i w okresie p6zniejszym — do czasu emisji programu w dniu 27
maja 2010r. pozwany kontaktowat sie z nim w jakiejkolwiek formie celem umozliwienia mu ustosunkowania sie
do kolejnych informacji, jakie zostaly upublicznione w dniu 27 maja 2010r. Tym samym, jak rowniez dopuszczajac
do emisji niezweryfikowanej wypowiedzi M. K., zdaniem powoda pozwany nie dopelil obowigzku zachowania
szczegoblnej starannosci i rzetelno$ci przy zbieraniu i wykorzystywaniu wyemitowanego materiatu. Przy czym powod
zaprzeczyl prawdziwoSci twierdzen zawartych w wypowiedzi M. K..

Ponadto powdd stwierdzil, ze zgloszone w pozwie zadanie zadoSéuczynienia wynika z faktu, iz wskutek bezprawnych
dzialan pozwanych zostal on ograniczony w dgzeniu do rozwoju prowadzonej dzialalnoSci gospodarczej oraz w sposob
realny i rzeczywisty utracil potencjalne dochody, jakie wigzal z konkursem na ,Zorganizowanie Opieki Zdrowotnej
na terenie gminy S.".

Pozwani wnieéli o oddalenie powodztwa twierdzac, ze T. L. dopelit wszelkich wymogoéw wynikajacych z prawa
prasowego, tak przy kompletowaniu materialéw do publikacji, jak i ich weryfikacji. Zaprzeczyli jakoby w reportazu
wyemitowanym w dniu 27 maja 2010r. znalazla sie rozmowa powoda z pozwanym, zmontowana nierzetelnie.
Podniesli ponadto, ze wyemitowane materialy oparte byly na informacjach pochodzacych od przedstawicieli NFZ oraz
Prokuratury, a takze na oczywiécie wiarygodnych informacjach przekazywanych przez informatoréw programu (...)".
Stwierdzili tez, ze ich dzialania podjete zostaly w obronie interesu spolecznie uzasadnionego. Nie moze by¢ wiec mowy



0 ,bezprawnoéci" postepowania autoréw programu. Nie mozna tez postawi¢ im zarzutu naruszenia dobr osobistych
powoda.

W ocenie Sadu Okregowego powddztwo R. G. nie zaslugiwalo na uwzglednienie. Emitujac cykl programoéow
po$wieconych (...) pozwani bezsprzecznie dzialali w ochronie spolecznie uzasadnionego interesu, polegajacego na
prawie opinii publicznej do uzyskania informacji o tym, ze powdd prowadzac dzialalno$¢ gospodarcza wykorzystuje
swoj zawod i powigzania w Srodowisku lokalnym, dopuszczajac sie wyludzen z NFZ skladek na ubezpieczenie
zdrowotne. Powolane wyzej okolicznoS$ci faktyczne $wiadcza tez o uchyleniu bezprawnosci dzialan pozwanych, co
prowadzilo do oddalenia powo6dztwa.

Z treSci pozwu oraz pism procesowych powoda wynika, iz upatruje on podstaw udzielenia mu ochrony naruszonych
dobr osobistych w zwigzku z naruszeniem przez pozwanych jego czci i dobrego imienia, jednak tylko w zakresie trzech
sposrod zarzutéw postawionych mu w programie wyemitowanym w dniu 19 maja 2010 r.:

- uzaleznienia przez niego leczenia pacjentéw od wreczenia korzy$ci majgtkowych i ich przyjmowania;
- po$wiadczania nieprawdy w dokumentach lekarskich na potrzeby wystawianych zwolnien lekarskich;
- po$wiadczenia nieprawdy w dokumentacji medycznej do uzyskiwania rent przez pacjentéw przychodni.

Nieprawdziwy byl tez, w opinii powoda, zarzut postawiony w audycji wyemitowanej w dniu 27 maja 2010r., dotyczacy
wykradania danych osobowych studentow Wyzszej Szkoly (...) w P. celem ich przypisania, jako pacjentéw, do
prowadzonej przez niego przychodni.

W ocenie Sadu Okregowego, wbrew stanowisku powoda, autor programu nie naruszyl art. 12 ust.l Prawa prasowego,
a oboje pozwani wykazali w toku procesu, iz dochowali starannoéci i rzetelnoSci przy gromadzeniu i publikacji
informacji zaprezentowanych w programie (...), co uchyla bezprawnos$¢ ich dzialan. Autor programu opart sie nie tylko
na wypowiedzi trzech anonimowych os6b, ale tez na innych zrédlach informacji w postaci: e-maila bylej studentki
Akademii (...) w P. z dnia 27 maja 2010r. i informacjach zawartych w artykule pt. (...) autorstwa K. J., opublikowanego
w piSmie studentéw Wyzszej Szkoly (...) (czerwiec 2005 nr 3 (3), str. 28). Zatem zarzut dotyczacy wykradania danych
osobowych studentéw Wyzszej Szkoly (...) w P. celem ich przypisania, jako pacjentéw, do przychodni prowadzonej
przez powoda, oparto na rzetelnych, réznych, Zrédlach informacji, co zdaniem Sadu Okregowego $wiadczy o tym,
Ze autorzy programu pos$wieconego powodowi zachowali szczegolna starannoéc przy zbieraniu i wykorzystywaniu
materialow. Nadto, ich prawdziwos$ci dowiodly kontrole NFZ, a takze nieprawomocny wyrok Sadu Okregowego w
Ostrolece z dnia 11 kwietnia 2012r.

Poruszenie omawianej kwestii oraz uzaleznienia przez powoda leczenia pacjentow od wreczenia korzysci majatkowych
i ich przyjmowania, takze wobec okoliczno$ci, iz powod winien cieszy¢ sie nieposzlakowana opinig, jako lekarz
wykonujacy zawoéd wymagajacy zaufania publicznego jest, zdaniem Sadu Okregowego, bez watpienia dzialaniem
shuzacym uzasadnionemu interesowi spolecznemu.

Przy czym, z protokotu rozprawy, ktoéra odbyta sie w dniu 12 kwietnia 2011r. przed Sadem Okregowym w Ostrolece w
sprawie I C 687/10, zawierajacego zeznania pozwanej M. K. wynika, ze podtrzymuje ona twierdzenie o przekazaniu
powodowi korzy$ci majatkowej w zamian za pomoc w leczeniu swojego meza. M. K. nigdy ich nie odwolala. Sad
Okregowy uznal tez, ze nie ma podstaw, by podzieli¢ twierdzenia pozwu, jakoby autorzy programu lub inni pracownicy
stacji (...) obiecywali lub oferowali M. K. pomoc w uzyskaniu, czy zamianie, mieszkania. Nawet, jezeli M. K. oczekiwata
od autoréw programu pomocy w sprawie poprawy warunkéw lokalowych, to w zadnym razie nie wynika z jej zeznan,
aby taka pomoc byla jej oferowana. Odnoszac sie natomiast do zeznan A. W., ktéry twierdzil, iz dzwonila do niego
osoba podajaca sie za redaktora z (...), ktéry zaproponowal mu kwote 500 zI w zamian za potwierdzenie danych na
niekorzy$¢é powoda, Sad Okregowy stwierdzil, ze nie moga by¢ one miarodajne do ustalenia, iz $wiadek rzeczywiscie
rozmawial z osoba dzialajaca w imieniu lub na zlecenie autoré6w programu (...).



W ocenie Sadu Okregowego pozwani obalili tez domniemanie bezprawnosSci naruszenia débr osobistych powoda
w pozostalym zakresie. Niezaleznie bowiem od tego, czy twierdzenia o poswiadczaniu przez powoda nieprawdy w
dokumentach lekarskich na potrzeby wystawianych zwolnien lekarskich i pomocy poprzez po$wiadczenie nieprawdy
w dokumentacji medycznej do uzyskiwania rent przez pacjentéw przychodni s prawdziwe, czy tez nie, przy ich ocenie
nalezy zdaniem Sadu Okregowego uwzglednié¢ specyfike niniejszej sprawy:

Autorzy programu uznali, ze interes publiczny wymaga poinformowania opinii publicznej o tym, ze pow6d prowadzac
dzialalno$¢ gospodarcza wykorzystuje swdj zawdd i powigzania w Srodowisku lokalnym, dopuszczajgc sie wyludzen
z NFZ na szkode platnikow skladek na ubezpieczenie zdrowotne. Kierowali sie wiec uzasadnionym interesem
spotecznym, dzialajac w obronie wartoSci nadrzednej, jaka jest prawo opinii publicznej do uzyskania informacji
dotyczacych sposobu funkcjonowania odgrywajacej znaczaca role na lokalnym rynku ustug medycznych placéwki
(...) ijej wlasciciela, w szczegdlno$ci zachodzacych tam naduzy¢ potwierdzonych nie kwestionowanymi przez powoda
wynikami kontroli NFZ. Wykazaly one, ze w placowce (...) stwierdzono nieprawidlowosci polegajace m.in. na
ujmowaniu w sprawozdaniach §wiadczen, ktére nie byly realizowane przez $§wiadczeniodawce i za ktore (...) oddzial
NFZ placit powodowi. A szkoda z tego tytulu mogla wynosi¢ od kilkuset tysiecy do kilku milionéw zlotych. Przy czym
cykl programoéw zrealizowany przez pozwanych wywolat duzy oddzwiek spoleczny.

Z drugiej za$ strony, na co w programie wskazala L. L., osoby mowiace na temat dzialan powoda i (...) w sposéb
negatywny nie chcialy ujawnienia swoich danych personalnych, wobec obawy o szykany ze wzgledu na powigzania
lokalne powoda. Sam powdd przyznal tez, ze informacji o zainteresowaniu (...) jego sprawa udzielita mu Prokuratura.

Zdaniem Sadu Okregowego, intencja dziennikarza i autora programu bylo wiec (jako skutek dociekan
dziennikarskich) upublicznienie wskazanych nieprawidlowosci i doprowadzenie do podjecia sprawnych dzialan w celu
zakonczenia toczacych sie przeciwko powodowi od wielu lat spraw karnych i postepowan przygotowawczych. Oba
programy ukazaly tez mechanizmy wycieku pieniedzy z NFZ i uszczuplenia kosztem wszystkich obywateli srodkow
przeznaczanych na leczenie.

W apelacji od powyzszego wyroku, zaskarzajac go w calo$ci, powod — R. G. wnidst o jego zmiane i nakazanie pozwanym
wyemitowania o§wiadczenia o treSci sformulowanej w zalaczniku do protokolu rozprawy oraz zasadzenie solidarnie
od pozwanych na rzecz powoda tytulem zadoécuczynienia kwoty 200 000,00 z} platnej w terminie 14 dni od daty
uprawomocnienia sie wyroku i kosztow procesu, w tym kosztéw zastepstwa prawnego za obydwie instancje. Wyrokowi
z dnia 29 listopada 2012r. powdd zarzucil obraze przepis6w postepowania, tj. art. 233 § 1 k.p.c. poprzez:

- sprzeczng z logika i zasadami do$wiadczenia zyciowego ocene dowoddéw, w szczegoblnoéci zeznan §wiadkéw E. A., P.
L., M. K,, B. O. — M., zeznan pozwanych T. L. i M. S. oraz dowodu z wiadomosci e-mail bylej studentki Akademii
(...) wP. z 27 maja 2010r.;

- brak wszechstronnego rozwazenia dowodéw poprzez pominiecie oceny dowodu z zeznan powoda R. G., Swiadkoéw M.
K.iA. W, protokotu ugody z dnia 12 kwietnia 2011r. zawartej przed Sagdem Okregowym w Ostrolece w sprawie sygn.
akt I C 1687/10, pisma powoda z dnia 20 maja 2010r. skierowanego do Prokuratury Rejonowej w P., postanowienia
Prokuratury Okregowej w O. o umorzeniu §ledztwa z dnia 12 marca 2012r. sygn. akt RSDG 77/10 (zlozone na rozprawie
w dniu 30 lipca 2012r.),

co w konsekwencji doprowadzito do poczynienia blednych ustalen faktycznych, iz podstawe postawionych powodowi
zarzutow i upublicznionych informacji wyemitowanych w programach (...) w dniach 19 maja, 27 maja i 14 lipca 2010r.
stanowily rzetelne zrédla informacji, Zze pozwani zachowali szczegdlna staranno$¢ przy zbieraniu i wykorzystaniu
materialow stanowigcych podstawe upublicznienia bedacych przedmiotem zadania informacji, a nadto, ze ewentualng
bezprawnos¢ pozwanych uchyla udowodniona okoliczno$é dzialania w obronie spolecznie uzasadnionego interesu.

W uzasadnieniu apelacji pow6d stwierdzil, ze cho¢ nie kwestionuje prawa opinii publicznej do informacji o
toczacych sie przeciw niemu postepowaniach prokuratorskich, to jednak pozostaje w sprzecznoéci z wlasciwym



rozumieniem interesu spolecznego rozpowszechnianie innych (stanowigcych przedmiot Zadania) informacji
dotyczacych funkcjonowania placéwki (...), zebranych z naruszeniem zasad rzetelnoSci i staranno$ci dziennikarskie;j.
Zdaniem skarzacego pozwani blednie ocenili bowiem wiarygodnosé zZrodel informacji na temat rzekomego
falszowania dokumentacji na potrzeby zaswiadczen lekarskich i §wiadczen rentowych oraz upublicznili o§wiadczenie
M. K., ktore okazalo sie nieprawdziwe, a zostalo zlozone w okolicznoSciach $wiadczacych o braku rzetelnosci
dziennikarskiej. Nadto pozwani nie wykazali, by upublicznione przez nich anonimowe wypowiedzi pochodzily
faktycznie od studentow Wyzszej Szkoly (...) w P. oraz, by fakty podane przez te osoby mialy rzeczywiscie miejsce.
Skarzacy podtrzymat teze o manipulacji, jakiej mieli dopuéci¢ sie pozwani w programie wyemitowanych w dniu 27
maja 2010r. oraz o ich bezprawnych praktykach naklaniania do upubliczniania nieprawdziwych informacji w zamian
za okre$lone korzyéci finansowe, a takze zarzucil pozwanym, ze uniemozliwili mu ustosunkowanie sie do informacji,
jakie mialy zosta¢ wyemitowane w dniach 19 i 27 maja 2010r., za§ pozwany T. L. ,zmanipulowal” tre$¢ rozmowy z
powodem w sposéb majacy §wiadczyé o poszanowaniu jego praw.

Zdaniem powoda pozwani dzialali w rzeczywisto$ci na zlecenie jego konkurencji, w celu wyeliminowania go z rynku
uslug medycznych, preparujac dowody na uzytek programu, za$ Sad Okregowy nie uwzglednil tego, ze NFZ jest
mu wyjatkowo nieprzychylny oraz pozostaje strong szeregu postepowan zainicjowanych przez R. G. w zwigzku z
nierzetelnym wywigzywaniem sie przez ten podmiot z uméw. Nadto, §wiadkowie L. L. i P. L. pozostaja z powodem w
ciezkim wieloletnim konflikcie w zwigzku z utrata przez nich pracy, a M. K. i P. L. sa sterowani przez L. L..

Pozwani — T. L. i M. S. wnieéli o oddalenie apelacji podtrzymujac twierdzenie, ze wyemitowany na antenie stacji
(...) S.A. program posSwiecony powodowi i prowadzonej przez niego przychodni (...) nie narusza débr osobistych
powoda oraz, ze poczynania pozwanych shuzyty uzasadnionemu interesowi spotecznemu i mialy na celu upublicznienie
nieprawidlowos$ci dzialain powoda i doprowadzenie do sprawnego zakonczenia toczacych sie od wielu lat spraw
karnych i postepowan przygotowawczych, co obala domniemanie bezprawno$ci naruszenia jego débr osobistych.

Sad Apelacyjny zwazyl, co nastepuje:

Prawa osobiste sg prawami bezwzglednymi, skutecznymi wobec wszystkich oséb. Jednak roszczenia stuzace do ich
ochrony majg swoje granice. Granice te nalezy ustala¢ nie wedlug subiektywnych odczu¢ osoby uznajacej sie za
pokrzywdzona, lecz w ramach obiektywnie wytyczonych i zagwarantowanych przez porzadek prawny.

W sprawie niniejszej doszto do powaznego konfliktu dwdch rownowaznych dobr — objetego ochrona prawa cywilnego
(wart. 23 k.c.) oraz Konstytucji RP (art. 30) dobra osobistego jednostki w postaci prawa powoda do poszanowania jego
czci i dobrego imienia i jednej z najwazniejszych wartoSci demokratycznego panstwa w postaci prawa do informacji
oraz wolnoSci wypowiedzi, ktérych normatywna podstawe stanowi m.in. art. 14 i 61 Konstytucji RP, art. 19 ust.
2 Miedzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych otwartym do podpisu w Nowym Jorku dnia 19
grudnia 1966 r. (Dz.U.1977.38.167), art. 10 ust. 1 Konwencji o Ochronie Praw Czlowieka i Podstawowych Wolno$ci
sporzadzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz.U.1993.61.284 ze zm.) oraz art. 1 Prawa prasowego w zw. z
art. 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t.j.Dz.U.2004.253.2531 ze zm.). Niezbedne jest wiec
rozwazenie przez sad, ktéoremu z tych débr — prawu do informacji i wolnos$ci stowa czy prawu do ochrony dobra
osobistego czlowieka — nalezy w okoliczno$ciach tej sprawy przyznaé pierwszenstwo ochrony oraz, czy pozwani
publikujac informacje naruszajace dobra osobiste powoda spenili wszystkie wymogi, jakie prawo naklada w takiej
sytuacji na dziennikarza i czy mozna przyjac, ze dzialali oni w obronie zaslugujacego na ochrone interesu i w ramach
porzadku prawnego.

Sad Okregowy oddalajac powodztwo R. G. uznal, ze cho¢ pozwani naruszyli dobra osobiste powoda, bezsprzecznie
dzialali w ochronie spolecznie uzasadnionego interesu, polegajacego na prawie opinii publicznej do uzyskania
informacji o tym, ze powod prowadzgc dzialalnoéé¢ gospodarcza wykorzystuje swoj zawod i powigzania w Srodowisku
lokalnym, dopuszczajac sie wyludzen z NFZ skladek na ubezpieczenie zdrowotne. Dochowali tez staranno$ci i
rzetelnoSci przy gromadzeniu i publikacji informacji, co uchyla bezprawno$¢ ich dzialan i prowadzi do oddalenia



powodztwa. Ocene te Sad Apelacyjny podziela uznajac, ze apelacja powoda nie zastuguje na uwzglednienie, cho¢ czesé
podniesionych w niej zarzutoéw jest trafna.

Zdaniem Sadu Apelacyjnego nie sposéb uznaé za prawidlows te cze$¢ wywodu Sadu Okregowego, ktora opiera
sie na twierdzeniu, iz niektore z zarzutéw postawionych powodowi w spornych audycjach telewizyjnych okazaly
sie prawdziwe, wobec treSci nieprawomocnego wyroku Sadu Okregowego w Ostrotece z 11 kwietnia 2012r. Wbrew
bowiem schematowi wnioskowania prezentowanemu w tej sprawie przez sad I instancji, ale i przez powoda w apelacji,
w sprawie niniejszej istotny jest, nie stan wiedzy sadu w momencie orzekania o zadaniach powoda, a stan wiedzy
pozwanych mozliwy do uzyskania w dacie zbierania materialow oraz publikacji programoéw.

Odnoszac sie w tym wzgledzie do podniesionych w apelacji zarzutéw naruszenia przez sad I instancji prawa
procesowego poprzez bledna ocene dowodéw dotyczacych dochowania przez pozwanych wymogoéw art. 12 ust
1 pkt 1 Prawa prasowego przy zbieraniu i wykorzystywaniu materialéw, w oparciu o ktére postawili powodowi
zarzuty ,wykradania” danych studentow oraz falszowania kart wyboru lekarza, Sad Apelacyjny uznal, iz nie sa one
uzasadnione. Cho¢ racje ma powdd zarzucajac, ze e-mail bylej studentki Akademii (...) w P. z 27 maja 2010r.
adresowany do redakcji programu (...) nie moégl by¢ uznany przez pozwanych za element uwiarygadniajacy zebrany
material, skoro nadeslano go juz po skierowaniu drugiej czeéci audycji do publikacji, pozwani dochowali jednak
wymogdw starannosci dysponujgc informacjami z NFZ, prokuratury i sadu, artykulem prasowym sprzed 5 lat, a takze
wypowiedziami osob (na wizji), ktore staly sie ,,ofiarami” takich praktyk i przypisywaly je firmie powoda, przy czym
cze$¢ tych informacji pozyskana zostala w wyniku reakeji opinii publicznej na pierwsza cze$¢ audycji.

Roéwniez publikacja materialow dotyczacych korupcji zarzucanej powodowi przez M. K. poprzedzona zostala
aktami wymaganej starannoS$ci dziennikarskiej. Osoba ta sama zglosila sie do redakcji (...) (inne twierdzenie nie
zostalo udowodnione w tej sprawie) i udzielita spontanicznej, emocjonalnej, wypowiedzi. Przebieg nagrania nie
usprawiedliwia tez twierdzen powoda, jakoby wypowiadala ona treSci zasugerowane przez dziennikarzy. A dane
dotyczace ewentualnego braku rzetelnosci, czy tez wiarygodnoSci tej osoby pochodzg z okresu znacznie pdzniejszego.
Natomiast wynikajace z protokolu rozprawy z dnia 12 kwietnia 2011r. sporzadzonego w sprawie I C 678/10 Sadu
Okregowego w Ostrolece okoliczno$ci zawarcia przez nig ugody z powodem wskazuja przede wszystkim na obawy
M. K., ze w wypadku uwzglednienia pow6dztwa poniesie bardzo wysokie dla niej koszty procesu i zado$éuczynienia.
Ponadto o dzialaniach korupcyjnych powoda informowala pozwanych réwniez L. L. — pielegniarka, byla radna i byta
dyrektorka Osrodka Pomocy (...) w P.. Zarzuty powoda co do rzetelnoéci tej osoby i T. L., nie poparte dowodami,
przedstawione zostaly dopiero w toku procesu. Nie mogly wiec rzutowaé na stan wiedzy pozwanych w dacie publikacji.

Sad Apelacyjny podziela tez ocene Sadu Okregowego co do braku bezprawno$ci dzialan pozwanych w zakresie
publikacji wypowiedzi anonimowej osoby o falszowaniu w placowce powoda dokumentacji rentowej i zwolnien.
Os$wiadczenie osoby, ktora stawiala zarzuty, poparte zostalo twierdzeniami L. L. oraz informacjami NFZ o falszowaniu
dokumentacji dotyczacej rozmiaru udzielanych $wiadczen. Przede wszystkim jednak istotna byla tu spoleczna
s~wrazliwo$¢” poruszanych kwestii oraz ujawnienie mechanizmu wyprowadzania z systemu Srodkéw publicznych
przeznaczonych na finansowanie Swiadczen z ubezpieczenia spolecznego.

Oceniajac kwestie dochowania przez pozwanych wymogow staranno$ci dziennikarskiej Sad Apelacyjny mial tez na
uwadze, ze powo6d stanowczo odmoéwil odpowiedzi na jakiekolwiek pytania dziennikarza (...) przed pierwsza audycja
zastrzegajac, ze jego o$wiadczenie sugerujace dzialanie dziennikarza o charakterze przestepczym, na zamowienie
0s6b wrogich powodowi, stanowi odpowiedz na wszystkie zadane jak i nie zadane pytania. Wyznaczyt tez termin
autoryzacji pierwszej audycji, kolidujacy z planowana data jej publikacji. Niezaleznie wiec od tego, czy miala miejsce
kolejna rozmowa (telefoniczna) z pozwanym i jaki w rzeczywisto$ci byl jej przebieg, nie sposob zarzuci¢ pozwanym
zaniedbanie prob uzyskania stanowiska powoda co do przypisanych mu naduzy¢. Sad Apelacyjny nie znalaz} tez
w zebranym materiale dowodow potwierdzajgcych trafno$é zarzutu dzialania pozwanych na zlecenie konkurencji i
spisku oraz podejmowania préb przekupienia pacjentow. Jak trafnie uznal Sad Okregowy, okolicznoSci takiej nie
potwierdzil swiadek A. W., ktéry nie mial mozliwosci zweryfikowania tego, z kim w rzeczywistoéci rozmawia przez
telefon. Sad Apelacyjny zwazyt tez, ze wbrew stwierdzeniom zawartym w uzasadnieniu zaskarzonego wyroku w



sprawie niniejszej M. K. nie skladala zeznan. Za$ jej zeznania sktadane przed Sadem Okregowym w Ostrolece w
charakterze strony pozwanej nie moga by¢ zaliczone do materialu dowodowego w tej sprawie, a juz w szczego6lnoSci nie
moga by¢ oceniane jako zeznania §wiadka. Twierdzenia powoda, jakoby osoba ta zostala przekupiona przez pozwanych
obietnica ,zalatwienia” lepszego mieszkania, jest wiec golostowne.

Podzielajac, przy uwzglednieniu wyzej wyszczegélnionych zastrzezen, ustalenia faktyczne sadu I instancji i uznajac
za trafng dokonang przez ten sad ocene materialu dowodowego Sad Apelacyjny podziela tez jego stanowisko,
ze bezprawno$¢ dzialan pozwanych, naruszajacych dobra osobiste powoda, zostala wylgczona poniewaz pozwani
wykazali dochowanie staranno$ci, rzetelnoéci i to, ze kierowali sie interesem spolecznym, a wiec dzialali w ramach
porzadku prawnego.

Zaistniala w tej sprawie kolizja miedzy dobrami osobistymi powoda, a dobrem i prawem pozwanych oraz
spoleczenstwa do swobody wypowiedzi i przeplywu informacji dotyczacych zjawisk z zycia publicznego, czyni
koniecznym odwolanie sie przez sad do standardéw wynikajacych z orzecznictwa wypracowanego na tle art.
10 Europejskiej Konwencji Praw Czlowieka, w tym orzecznictwa ETPCz, a takze Sadu Najwyzszego i sadow
powszechnych, nakazujacych rozwazenie tego, czy ingerencja w swobode wypowiedzi dziennikarzy jest niezbedna
w demokratycznym spoleczenistwie, przy uwzglednieniu pozycji pokrzywdzonego w debacie publicznej oraz interesu
publicznego uzasadniajacego dokonanie spornej publikacji.

Uznajac, ze doszlo do naruszenia débr osobistych powoda w sprawie niniejszej, nalezy bowiem wziaé pod uwage
jego pozycje w debacie publicznej — powod wystepuje tu, nie jako osoba prywatna, a jako lekarz wykonujacy swoj
zawo6d w publicznej stuzbie zdrowia oraz (cho¢ nie rownocze$nie) jako wlaéciciel i dyrektor firmy (...), zajmujacej sie
Swiadczeniem opieki medycznej na M. i korzystajacej w szerokim zakresie z kontraktow z NFZ, a wiec uzyskujacej
§rodki z zasobow publicznych, przeznaczonych na publiczng opieke zdrowotna, starajacej sie i wykonujacej kontrakty
na poziomie gmin, zatrudniajacej ok. 80 lekarzy i ponad 100 0s6b $redniego personelu medycznego. Z materialow
dolaczonych do pism procesowych wynika tez, ze powod zywi ambicje polityczne oraz szeroko korzysta z dostepu
do prasy lokalnej, ktéra szeroko informuje o sukcesach swojej formy, a takze o sporach z NFZ i m.in. o sgdowych
konsekwencjach spornych publikacji stacji (...).

Istotny jest tez charakter spornych audycji. Byly one opublikowane w programie interwencyjnym, w odpowiedzi
na zapotrzebowanie spoleczne. A wiec mialy charakter pilny i znaczna wage. A temat zostal podjety w zwigzku
z informacjami o postepowaniach karnych Slimaczacych sie pomimo alarmujacych przekazéw z NFZ na temat
wyludzania Srodkéw publicznych przeznaczonych na leczenie. Jest tez istotne, ze opublikowane treéci nie byly
napastliwe. Informacje o trwajacych postepowaniach podane byly rzeczowo, bez ferowania ostatecznych ocen, a
publikowane wypowiedzi os6b prywatnych poprzedzone zostaly informacja o ich zgloszeniu sie do redakcji w zwigzku
z wiadomoécia o planowanej publikacji.

Przedmiotem spornych publikacji byto ukazanie dostrzezonego przez opinie publiczna i budzacego niepokdj i
oburzenie zjawiska wycieku $§rodkéw publicznych przeznaczonych na opieke zdrowotng, a takze mechanizmow
korupcyjnych dzialajacych w publicznej stuzbie zdrowia. Kwestie te ponad wszelka watpliwo$¢ byly i sa przedmiotem
zainteresowania publicznego, a przekazywanie informacji o nich stanowi integralna cze$¢ funkcji mediow w
demokratycznym spoleczenstwie.

W ocenie Sadu Apelacyjnego okoliczno$ci te usprawiedliwiajg danie prymatu poszanowaniu wolnos$ci stowa nad
ochrong doébr osobistych powoda. W zwigzku z istota swojej dzialalnoéci zawodowej powdd musi bowiem liczyc
sie ze szczegblng wrazliwoscia i kontrolg ze strony catego spoteczenistwa, a takze szeroko rozumianej prasy. Musi
tez uwzglednié, ze zainteresowanie to ujawni sie nie tylko w sytuacji sukceséw jego firmy, lecz takze w zwiazku z
pojawiajacymi sie watpliwoSciami co do rzetelnoSci funkcjonowania jej i dawania odpowiednich rekojmi przez jej
wlasciciela.

Z tych wzgleddw, Sad Apelacyjny podzielil ocene sadu I instancji, ze cho¢ pozwani naruszyli dobra osobiste powoda,
bezsprzecznie dzialali w ochronie spolecznie uzasadnionego interesu i dochowali nalezytej starannosci i rzetelnosSci



wymaganej od dziennikarza przy zbieraniu i publikowaniu materialu prasowego, spehnili wiec wszystkie wymogi, jakie
prawo naklada w takiej sytuacji na dziennikarza. Mozna zatem uzna¢, ze dzialali w ramach porzadku prawnego, a
przez to powodztwo R. G. nie zaslugiwalo na uwzglednienie.

Wobec powyzszego Sad Apelacyjny orzekl jak w sentencji na zasadzie art. 385 k.p.c. oraz rozstrzygnat o kosztach
postepowania apelacyjnego zgodnie z ustanowiong w art. 98 § 11 3 k.p.c. zasada odpowiedzialnoéci za wynik procesu.



